The Callisto Protocol säljer sämre än väntat

The Callisto Protocol

The Callisto Protocol säljer sämre än väntat. Spelstudion Striking Distance Studios lanserade spelet tidigt i december och har sedan dess tvingats bemöta minst sagt ljumna recensioner.

Problem med prestandan på både PC och Xbox har potentiellt bidragit till den dåliga försäljningen. Prestandaproblemen har bevisligen fixats med uppdateringar, men skadan kan redan vara gjort.

Lästips: Kan du gissa låten till The Callisto Protocol? Här är svaret

Striking Distance Studios är en relativt ny studio som leds av Glen Schofield, skaparen av otroligt populära Dead Space-serien. Hypen inför lanseringen har varit hög och spelet har pushats hårt både under The Game Awards 2020 och vid fjolårets Summer Games Fest.

Enligt uppgift ska The Callisto Protocol ha kostat 132 miljoner pund att utveckla. Det är en stor budget att lägga på ett spel, men kräver också mer av slutresultatet om pengarna ska komma tillbaka.

Samsung Securities som har ett aktieinnehav i spelstudion säger att de räknat med försäljning på fem miljoner exemplar, men att de nu tror det blir svårt att ens nå två miljoner exemplar under 2023.

Webbsajten VG247 skriver att spelet ha kallats ett AAAA-spel, vilket är en skarp indikator på att det haft en massiv budget. Men i slutända ställer vi oss frågande till den påståendet och menar att det på sin höjd är vanliga ”AAA” som menas, vilket är vanligt för de flesta tunga speltitlarna som släpps med bra budget.

VG247 gav The Callisto Protocol betyget 3 av 5 och menar att det inte ger oss några fördelar eller nyheter över klassikern Dead Space. Exakt tufft blir det för det nya spelet när remake-versionen av första Dead Space nu är på gång att släppas, något som gör att många garanterat håller i pengarna lite extra

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.