Spelet The Callisto Protocol ställer till med stora problem för spelarna på PC. Anledningen är att prestandan är undermålig vilket påverkar upplevelsen negativt. Och nu när den långa väntan faktiskt är över och spelet har släppt så är många rejält missnöjda med situationen.

En uppdatering som fixar prestandaproblemen har släppts. Läs mer längst ner i artikeln.

Just nu är merparten av alla omdömen på Steam negativa, fler än 5 000 omdömeslämnare har inget positivt att säga om The Callisto Protocol. Bara 39 % av alla omdömen indikerar att spelet är bra. Det är ingen bra start för spelstudion Striking Distance som nu har ett tungt arbete framför sig.

Jag har spelet lite mer än 100 minuter och har begärt en återbetalning av Steam innan jag nådde gränsen på 120 minuter.

Robbie Khan, Neowin

Bland de faktiska problemen som uppstår är låg bildvisningsfrekvens (fps) som resulterar i en ryckig och obekväm upplevelse, inte mins när det krävs snabba rörelser (vilket det ofta gör i spelet) på skärmen. Dessutom upplever många att det hackar till vid snabba rörelser.

Det blir inte bättre av att den enda funktionen för grafikskalning ör FSR 2.0. Något stöd för Nvidia DLSS finns inte och åtminstone en recensent säger att aktivering av FSR 2.0 på hans RTX 3080 inte gör någon skillnad överhuvudtaget, inte ens i spelets prestandaläge.

OBS: Tänk på att The Callisto Protocol är utvecklat med AMD som sponsor. Det betyder att Nvidia DLSS sannolikt aldrig kommer att implementeras.

Ett sätt att minska problematiken är att helt stänga av strålspårningen i spelet. Strålspårning, även kallat ray-tracing, gör spelet betydligt snyggare på datorer som stöder tekniken, men påverkar prestandan rejält. Vi såg det i Cyberpunk 2077 där strålspårning drog ner fps:en rejält på allt utom RTX 3090 och bättre grafikkort.

Redan innan The Callisto Protocol släpptes så fanns förvarningar om att något inte stod rätt till.

Recensenterna fick inte släppa sina recensioner innan spelet hade släppts och spelstudion ville inte prata om PC-lanseringen överhuvudtaget. När datorkraven släpptes fanns bara ”Minimum” och ”Rekommenderad”, dessutom utan målsättningar för fps och upplösning. Det fanns inget sätt att veta vad man hade att vänta oavsett vilken nivå man siktade på.

Först senare introducerade Striking Distance två högre prestandanivåer som heter ”Max” och ”Ultra”.

Så skiljer sig prestanda och grafikkvalitet på de olika plattformarna.

Ett litet tips om du har kommit så här lång i artikeln – The Callisto Protocol har en utmärkt podcast som fungerar lite som en radioteater med flera olika röstskådespelare och en schysst berättelse. Podcasten heter ”The Callisto Protocol: Helix Station” och har bland annat Gwendoline Christie och Michael Ironside i huvudrollerna.

Gwendoline Christie är mest känd från sin medverkan i Game of Thrones och nu senast serien Wednesday på Netflix. Michael Ironside är den ständiga skurken på bioduken och är känd från Total Recall (1990) och Free Willy (1993).

Kan du gissa temalåtens namn till spelet? Du hittar svaret här.

Uppdatering fixar prestandaproblemen för The Callisto Protocol på PC

Striking Distance har släppt en massiv uppdatering till The Callisto Protocol. Den fixar en del av problemen med prestandan som drabbat användarna ända sedan lanseringen.

I ett uttalande på Twitter säger spelstudion att de är tacksamma för spelarnas tålmodighet och att en uppdatering är släppt som fixar de hackiga rörelserna. Så här skriver de i sin tweet:

Vi är tacksamma för er tålmodighet. En uppdatering är tillgänglig som förbättrar spelets hackande på grund av shader-kompilering. Efter uppdateringen så kan du notera en temporär ryckighet i spelets meny första gången du startar appen.

Striking Distance, Twitter

Spelstudion säger också att de arbetar på fler optimeringar som förhoppningsvis kan släppas inom de kommande dagarna. Om du äger spelet och har funderat på att begära en återbetalning så kan det vara värt att vänta lite med förfrågan.

Kategoriserad i: