Tesla-ägare spränger hellre bilen än att betala för svindyra reparationer

Tesla Model S

Vad gör man när Teslan måste repareras och kostnaden stannar på skyhöga 22 600 euro? Man fäster 30kg dynamit på bilen och spränger den i luften så klart. Det är precis vad finländaren Tuomas Katainen istället för att sätta i ett nytt batteri i bilen.

Och bilen blev minst sagt demolerad på ett spektakulärt vis. Videon här under är på 8:26 minuter och den visar arbetet med att förbereda bilen för explosionen och ungefär 5:15 minuter in så får vi se fyrverkeriet.

Läs mer: Jailbreaka din begagnade Tesla och få tillgång till alla funktioner

Åtta års batterigaranti (eller upp till 240 000 km)

Anledningen till varför Tuomas Katainen valde att spränga sin Tesla till skyarna var att batteriet behövde bytas. Ett byte som skulle kosta 22 600 euro, eller cirka 234 000 kronor.

Ett minst sagt obehagligt högt pris för en reparation oavsett vilken bil det än handlar om. I det här fallet en Tesla Model S från 2013.

Alla Tesla-bilar har en garanti på batteriet som gäller i åtta år eller en viss körsträcka beroende på modellen. Har du en Model S eller X får du köra maximalt 240 000 kilometer för att garantin ska gälla. En Model 3 med bakhjulsdrift får köra maximalt 160 000 kilometer för att batteriet ska ha kvar sin garanti.

De resterande Tesla-modellerna får köra maximalt 192 000 kilometer eller upp till åtta år.

Läs mer: Tesla-appen för iOS har uppdaterats till v4.0 – här är nyheterna

Ett problem som kommer med åldern

Problemet med höga kostnader för byte av batterier är lätt att ignorera när det är många, många mil kvar innan garantin löper ut.

Men för de som har bland de första elbilarna kommer problemen snart att göra sig påminda, och beroende på vilken bil det är så hamnar kostnaden på mellan 50 000 kronor och mer än 200 000 kronor.

En laddhybrid har ett mindre batteri och därmed en lägre ersättningskostnad. En full elbil däremot kan snabbt bli en ordentlig utgift som kostar betydligt mer.

Tesla-ägare som inte vill gå till en auktoriserad verkstad kan få ner kostnaden rejält genom att gå till tredjepart. Webbsajten The Verge skriver om en annan Tesla-ägare som behövde byta batteriet och fick ner kostnaden från 22 500 dollar till 5 000 dollar genom att välja bort Teslas egna verkstad och istället gå till en tredjepartsverkstad.

Har du en äldre elbil? Då bör du se till att det finns några kronor på sparkontot, för batteribytet kommer snabbare än du kanske tror.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.