Jailbreaka din begagnade Tesla och få tillgång till alla funktioner

Tesla Model 3
Tesla Model 3. Bildkälla: Unsplash

Tesla begränsar begagnade Tesla-bilar genom att ta bort funktioner som nya ägare inte betalat för. Det får många att installera hackad mjukvara som öppnar bilarnas funktioner mot Teslas vilja.

Det är webbsajten Vice som avslöjar hur personer som köpt begagnade Teslor noterat att biltillverkaren tagit bort mjukvara för att begränsa fnktionaliteten.

Funktionalitet som den första ägaren kan ha betalt tusentals kronor för, men som den nya ägaren inte kan använda eftersom denne inte betalt för dem.

Du kan alltså köpa en begagnad Tesla som, när den rullar av bandet, har både autopilot och trimmad prestanda. Men när du får nyckeln i handen saknas båda trots att du sitter i samma bil.

Lösningen? Lämna in din begagnade Tesla till en reparatör som installerar ett så kallat jailbreak.

Genom att hacka mjukvaran kan du få tillbaka funktioner som den ursprungliga ägaren betalt för. Garantin på bilen förverkas visserligen, men kanske är det ett litet pris för den där autopiloten och trimmade prestandan.

Reparatör påstår att Tesla begränsat sina bilar i flera år

Den professionella och oberoende Tesla-reparatören Phil Sadow säger till Vice att biltillverkaren har begränsat begagnade Teslor i flera år. En tidigare anställd på Tesla bekräftar Phils påstående och påstår att företaget återinstallerar funktionerna om de nya ägarna klagar (för att slippa dålig publicitet).

Lästips: Förbättringar till Tesla Model 3 – nya glasrutor & eldriven baklucka (oktober 2020)

Enligt Vice är Tesla sannolikt den enda biltillverkaren just idag som medvetet begränsar begagnade bilar via uppdateringar till mjukvaran.

Här är ett citat från en bilförsäljare som borde få vilken bilspekulant som helst att sätta kaffet i vrångstrupen:

”I sell dozens of Teslas a year, and sold my father in law a Model X P90D with ludicrous speed package. 60 days after the purchase of the car, Tesla removed his ludicrous speed package. Upon complaints to them they said he never paid for it. We have video evidence and multiple pictures of the vehicle with it. They even removed the line under the P90D. I am still shocked at these acts.”

Det tog alltså två månader för Tesla att begränsa bilen, vilket är som ett hån mot ägaren.

Model X P90D kostar i sitt grundutförande 1 009 990 kronor medan specialpaketet Performance med prestandaläget ”Ludicrous Mode” kostar 1 169 990 kronor. En skillnad på nära 16 procent.

Skillnaden på Long Range Plus, som är grundutförandet, och Performance är följande:

  • Long Range Plus
    Räckvidd: 561 km
    Topphastighet: 250 km/h
    Acceleration: 4,6s (0-100 km/h)
  • Performance
    Räckvidd: 548 km
    Topphastighet: 261 km/h
    Acceleration: 2,8s (0-100 km/h)

Att först få den mycket snabbare accelerationen i två månader och sen förlora måste vara riktigt sorgligt för nya ägaren.

En annan nämnvärd detalj om Teslor, och som Vice poängterar i sin artikel, är att bilar som varit med om olyckor kan förlora åtkomsten till Supercharging.

Jailbreak kan återställa tillgång till Supercharging på utdömda Teslor

När ett försäkringsbolag inte vill betala för Teslas notoriskt superhöga reparationskostnader kan skadade bilar (trots att de kan repareras) bedömas som en total förlust. När det händer slutar Tesla ge stöd åt bilen och den anses förbrukad.

Lästips: Tesla-uppdatering ger tre nyheter – äntligen avläsning av hastighetsskyltar

I det läget slutar Supercharging att förlora. Vilket så klart är kännbart för den som potentiellt skulle kunna köra bilen ändå när den är lagad av tredjepart. Med ett jailbreak kan dessa bilar potentiellt komma åt Supercharging trots allt.

Tesla-reparatören Phil Sadow säger att han återställt åtkomsten till Supercharging på hela 600 bilar där funktionen stängts av.

Det är en ständig katt- och råtta-lek där Tesla försöker stoppa dessa små hack, medan entusiaster och reparatörer gör allt för att ta sig runt Teslas spärrar.