Switch behöver spela stort för att Nintendo ska nå framgång

23704 Zeldaq

Nintendo Switch har gjort mycket väsen av sig i spelvärlden, men en av de största frågorna är om det kommer att vara tillräckligt framgångsrikt för att överbrygga den relativa floppen med Wii U. Speljätten tar en chans med ett annat system som vänder upp och ned på konsumenternas förväntningar och den här gången verkar det som om de till sist tävlar med sig själva.

Nintendo har länge kunnat komplettera eventuella brister med deras konsoler tack vare deras oerhört starka närvaro på marknaden för bärbara spel. Att kombinera de två i Switch skulle kunna utgöra en stor risk. Det verkar som om Nintendo kommer att fortsätta att understödja 3DS för tillfället, men hur länge återstår det ännu att se. Det finns ett antal högprofilspel som ännu kommer att släppas ut på marknaden för systemet och Nintendo har varit obevekliga i i sin försäkran att Switch är ett hemsystem, enligt vad som rapporterats av GameReactor. Så 3DS-entusiaster kan därför slappna av för tillfället.

Switch är inte det enda potentiella hotet mot 3DS-spelets dominans. Nintendo fortsätter även sitt inträde på marknaden för appspel, och håller på att lansera det största spelet så här långt för mobila enheter. Super Mario Run kommer att vara Nintendos första officiella, faktiska spel för mobila enheter, och företaget hoppas att det blir minst hälften så populärt som Pokemon Go. MacWorld rapporterar att den mobila titelns lanseringsdatum och pris precis har avslöjats, och att det säljs till ett förvånansvärt högt pris på 10 USD. Detta gör att många undrar om spelet kan hävda sig med ett så högt pris på en marknad som domineras av spel med gratis spelande —som Pokemon Go.

De flesta spelplattformar online på den mobila marknaden fokuserar på den gratis spelmodellen för att locka till sig spelare, därför kan det bli ett problem att övertyga dem om att lägga mer än 5 USD på ett mobilt spel. Kasinoplattformar online fungerar, till exempel, enligt en ”freemium”-modell med valmöjligheten att använda riktiga pengar medan du spelar. Enligt CasinoSource, använder sig dessa plattformar av populära franchiseföretag för att locka till sig en publik, vilket bevisar att man når långt med ett känt namn. Det kan hävdas att Mario är den mest välkända och populära spelfiguren i världen, men Nintendo får hoppas att rörmockarens popularitet kommer att ha en publik van vid fria appar som är villig att betala ett högt pris.

De här stora namnen bland spelfigurerna har under lång tid räddat ansiktet för Nintendo, och de kommer helt klart att behöva dem för att se till att Switch blir en succé. Många spel har redan tillkännagetts för systemet, men väldigt få av dem har sådana slagstarka namn att de kan sälja stort vid lanseringen. Det finns så klart det nya spelet Breath of the Wild i Legend of Zelda-serien, som man länge väntat på. Det har dock uppstått många förseningar i lanseringen och många antog att det väntade spelet skulle bli en lanseringstitel. Hur som helst så visar ännu en försening att Zelda kanske inte kommer ut förrän flera månader efter att Switch har lanserats. Vi har diskuterat hur systemet kommer att behöva ett AAA-spel när det släpps om det ska kunna hoppas på att nå upp till det imponerande målet på 2 miljoner enheter under den första månaden, och Breath of the Wild:s försening kan få en allvarlig inverkan på de här siffrorna.

Vi är fortfarande förvissade om att Switch, precis som nästan alla Nintendos bemödanden, kommer att vara jätteroligt och klara sig fint. Men efter floppen med Wii U, behöver Nintendo Switch för att kunna gå bättre än ”bra.” De behöver ännu en succé i nivå med Wii. Nyckeln till detta kommer att bli lanseringen av kvalitetsspel tidigt och ofta. Utan dessa, finns det väldigt lite incitament för en användare att på förhand få tillgång till ett otestat nytt system.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.