Super Mario Run säljer extremt dåligt — hoppet står till Android

Super Mario Run Logo

Super Mario Run blev en riktigt snackis efter att Nintendo presenterat sitt mobilspel tillsammans med Apple förra året. Efter den första presentationen blev det en kort väntan innan spelet släpptes och intresset var minst sagt skyhögt.

Den första delen av spelet är tillgängligt gratis för alla som laddar ner och installerar spelet, men vill man ha tillgång till hela upplevelsen får man ta fram plånboken. Och det verkar ha varit avskräckande för ytterst få verkar ha betalt de 99 kronor som avkrävs vid ingame-köpet.

Helt nyligen släppte Nintendo sin senaste kvartalsrapport och i den står att läsa exakt hur dåligt Super Mario Run faktiskt säljer. Med fler än 78 miljoner nerladdningar bara till iPhone- och iPad-enheter är den siffran i sig själv en succé. Faktumet att bara 4 miljoner valde att betala för sig är inte det.

Snabbt räknat betyder det att bara fem procent av nerladdningarna konverterades till ett vinstgivande köp. En mycket förvånande siffra då App Store och iOS är en av de mer pengainbringande mobila plattformarna idag, en bra bit framför Android som är mer drabbad av piratkopiering.

Med en lansering av Super Mario Run till Android i mars ska det bli spännande att se hur väl spelet står sig på Googles mobila operativsystem. Med tanke på att Android finns på 86-88 procent av alla sålda mobiltelefoner idag så finns en god chans att Nintendo ser ökade intäkter under den mest överskådliga framtiden.

Super Mario Run tappar kraftigt i popularitet

Tidigare i december rapporterades att Nintendos första mobilspel var det mest nerladdade från App Store i 68 länder. Ett kraftigt fall från 138 länder bara tio dagar tidigare. Nyheten var en bidragande faktor till att Nintendos aktie tappade 1,5 procent samma dag och lär inte vara uppskattad hos företagets investerare.

Spelet som skulle ta marknaden med storm och sopa matten med konkurrenterna ser ut att bli något av en oväntad flopp. Inte för att Super Mario Bros är ett dåligt spel, men användarna av App Store som är vana vid att betala hälften av de 99 kronorna för spel och applikationer blir avskräckta och avinstallerar hellre än köper hela spelet.


Lästips: Nintendo: Inga fler banor till Super Mario Run — bara buggfixar i framtiden


Idag är det vanligast att mobilspel är helt gratis och erbjuder den fulla upplevelsen utan kostnad. Istället vill utvecklarna att spelarna ska köpa bonus-föremål och speciella mynt som exempelvis snabbar upp byggnationen av olika saker eller bara gör spelet lite lättare.

Det är en väg som Nintendo inte var beredd att gå och det kan stå dem mycket dyrt i längden, om de inte väljer att uppdatera spelet längre fram vill säga. Sen tidigare vet vi att Nintendo inte har några planer på att expandera spelet med fler banor. Det bidrar till spelarnas ovilja att betala då de vet att spelet redan idag är i det närmaste dött.