Squid Game: 111 miljoner tittare på 30 dagar (!)

Netflix

Det går ruskigt bra för Squid Game på Netflix. Det är den mest framgångsrika serien hittills för den populära filmtjänsten.

Enligt Netflix har Squid Game fler än 111 miljoner tittare och det på bara 30 dagar efter lanseringen.

Läs mer: Netflix blir dyrare – höjer priserna rejält (oktober 2021)

Squid Game är en sydkoreansk överlevandsthriller som tagit världen med storm. Serien krossade det tidigare rekordet på 82 miljoner tittare som kostymdramat Familjen Bridgerton hade.

Det är idag oklart varför Squid Game har blivit så fruktansvärt populär, men det är klart sedan länge att eliminerings- och överlevandsfilmer och serier är populära.

Hunger Games är den kanske största, mest påkostade och populära franschisen de senaste åren som finns i minnet. De fyra filmerna från 2012 till 2015 om Katniss Everdeen fick snabbt en stor följarskara.

Andra, liknande filmer och serier, är The Maze Runner-serien, Battle Royale och Lord of the Flies.

Läs mer: 10 populäraste filmerna & serierna på Netflix

Ingen av de ovanstående filmerna är som Squid Game, men de har samma koncept där de medverkande elimineras (permanent!) en efter en under filmernas gång.

Nu får vi vänta och se vad nästa stora lansering blir från Netlix. Det pratas redan om en andra Squid Game-film, men om och när den kommer återstår att se.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.