Spotify har nu 40 miljoner betalande användare — men förlusttrenden fortsätter

Spotify Logo

Spotify har fler än 40 miljoner betalande användare — det rapporterar medgrundaren och vd:n Daniel Ek via Twitter.

Det är en ordentligt ökning jämfört med tidigare i mars då Spotify sades ha 30 miljoner betalande användare, av totalt 100 miljoner som lyssnar på den populära musiktjänsten.

Vi kan jämföra siffrorna med Apple Music som idag har cirka 17 miljoner prenumeranter (Apple Music har inget gratisalternativ), upp från 13 miljoner i april. Och Tidal behöver vi knappt prata om — de har i runda slängar 3 miljoner prenumeranter.

Rhapsody har inte redovisat några siffror sen slutet på förra året då tjänsten påstods ha kring 3,5 miljoner användare; och Pandora är på uppgång med okänt antal användare efter köpet av Rdio förra vintern. Spotify står än så länge som vinnaren på järntronen, men hur länge håller det?

Nyligen meddelade Spotify att företaget förlorar sin chefsekonom Jeff Levick som nu lämnar sin post. Jeff Levick har arbetat med Spotify under en femårsperiod och har tidigare haft befattningar på AOL och Google. Levick rapporterade direkt till Daniel Ek men verkar nu vilja hitta nya vägar att gå i framtiden.

— Att arbeta hårt är hårt arbete. Och, jag tror verkligen att om du vill vara i det vinnande laget måste du arbeta det hårdaste du bara kan, sade Levick i ett inlägg på sajten Medium.

— Så, med utsikten att stanna på Spotify i fem år till blev det allt mer klart att en ändring var behövlig.

Och det verkar inte bara vara Jeff Levick som behöver en förändring. Spotify har en lång trend med förlustsiffror som sträcker sig tillbaka till 2010. Och siffran blir bara större och större för varje år; nu senast 194 miljoner dollar i förlust vilket rapporterades i maj 2016.


Lästips: Spotify Gaming — ny musikportal för gamers på Spotify


Om Spotify ska lyckas hålla sig på banan (läs: god vän med investerare, musikbolag och artister) lär musiktjänsten behöva gå med vinst och det snart. Hur länge kan Spotify agera förlustmaskin utan att någon drar öronen åt sig? Troligtvis bra länge till eftersom tjänsten är ett fantastiskt sätt att hålla lyssnarna borta från piratkopiering.

Men bara kanske. Kan inte Spotify vända trenden, ja då är frågan om inte Daniel Ek får det hett om öronen. Vad tror ni om Spotifys framtid?

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.