Sonos löser problem med missljud i sina soundbars (poppande ljud)

Sonos
Foto: Jakorens, Unsplash

Det har dröjt flera år, men nu har Sonos äntligen fixat det mest irriterande problemet någonsin med sina soundbars. En uppdatering till mjukvaran har tagit bort det ”poppande” ljudet som drabbat mängder av användare.

Om du har en Arc eller Beam (Gen 2) från Sonos och använder Dolby Atmos så vet du vad det handlar om. Under hela tre år har användarna i ren ilska och desperation stängt av Dolby Atmos-funktionen för att kunna kolla på filmer och serier utan att bli störda av missljudet.

Problemet är så brett och hatat att det kallas ”pop of death” av användarna.

Här är allt du måste veta om problemet och hur du fixar missljud i Dolby Atmos med Sonos soundbars.

Lästips: Sonos chockhöjer sina priser – upp till 1500 kr dyrare

Vad är det för missljud med Arc och Beam (Gen 2)?

Ett problem med implementationen av Dolby Atmos och hanteringen av högupplöst surroundljud gör att flera soundbars-modeller från Sonos ”poppar” högt (extremt högt) ur högtalarna.

Det är ett återkommande missljud som hörs upprepade gånger både vid uppspelning av filmmaterial och i menyerna.

Det största problemet är att ljudet inte bara kommer vid start och stopp av uppspelningen, utan kontinuerligt vilket stör filmupplevelsen.

Sonos Arc

Hur länge har missljudet funnits?

Ändra sedan första generationens Arc lanserades 2020. Massvis av användare rapporterar om problem på Sonos officiella forum, Reddit och andra sajter.

Tunga tekniksajter som Ars Technica och The Verge har rapporterat om hur deras redaktörer drabbats.

Det enda svaret Sonos har givit på förfrågningar om problemet är att ett litet antal användare drabbats och att de undersöker saken.

Här är två uttalanden som Sonos gått ut med till Ars Technica:

We are aware that a small percentage of customers have experienced an interoperability issue which is causing a popping sound on Arc. What we know now is that this issue occurs on some Dolby Atmos enabled audio products, including Arc, when connected to certain combinations of streaming devices and TVs while playing Dolby Atmos content.

We are also engaging our contacts at third party manufacturers to further explore possible solutions. As this is an issue stemming from the way various devices are working together, there are a range of tests our team needs to conduct to understand the scope and develop a targeted solution for each setup. We’ll let you know as soon as we have an update to share.

Det är oroväckande att Sonos verkar ta sig an problemet först när de stora sajterna ställer frågor. Frågan är hur länge det hade dröjt innan problemet lösts, om någonsin, annars.

Lästips: Sonos släpper ny produkt under 2024 – men vad är det?

Temporär lösningen på problemet

Hur fixar man problemet med poppande ljud i soundbaren? Den temporära lösningen som åtminstone kortsiktigt fixar det är att göra en av två saker:

  • Stäng av Dolby Atmos
  • Stäng av HDMI-CEC

Oavsett så förlorar du funktionalitet. Om du har köpt en soundbar för många tusenlappar så är det här knappast den bästa lösningen, men det var den enda – fram tills idag.

Permanent lösning på missljudet

Den permanenta lösningen är att installera en uppdatering av mjukvaran i din soundbar.

Tacksamt nog är det lika enkelt som att öppna en app på mobiltelefonen och hitta rätt menyval.

Så här gör du:

  1. Öppna Sonos-appen på din mobiltelefon
  2. Gå till Settings
  3. Välj System > System Updates > Check for Updates
  4. Följ instruktionerna

Läs mer om installation av firmware på din soundbar här.

Den officiella förklaringen på problemet

Det har länge spekulerats i vad som gör att problemet uppstår på just Sonos soundbars.

En lång tråd på det officiella forumet lyftar bland annat fram hur Xbox-konsolerna och Apple TV använder avkodaren Dolby MAT 2.0 och att det kan vara en del av problematiken.

Och det verkar som att användarna som kom fram till det har rätt. Sonos gjorde ett uttalande i samband med släppet av uppdateringen där just Dolby MAT lyftes fram som en del av problematiken.

Enligt bolaget har det smugit sig in en felaktighet i mjukvaran som gjorde att felaktig ljuddata hanterades på fel sätt. Istället för att dölja ljudet så skickades det ut i högtalarna.

Hela utlägget från Sonos om missljudet:

During our investigation we uncovered a rare bug that impacts how Sonos Arc and Beam (Gen 2) in certain home theater configurations process Dolby MAT, a streaming technology which is used to deliver Dolby Atmos audio over HDMI. Occasionally a Sonos product will receive a corrupted audio segment from an external source and needs to filter out unwanted audio data. The bug we identified was allowing our Dolby decoder to play audible errors on certain home theater setups rather than concealing them. The solution we’ve built and tested improves our Dolby decoder so it better filters out corrupt audio data that can manifest as a popping sound. We’ll continue to monitor customer feedback closely after the fix has been released and ship additional updates if necessary.

Det är rekommenderat att uppdatera din soundbar direkt när uppdateringen är släppt.

Om du är det minsta osäker kan du vänta lite och se om uppdateringen är säker att installera. Håll koll på sajter som Reddit och Sonos forum för att se om användarna rapporterar problem.

Om inte – installera uppdateringen, annars väntar du tills Sonos släpper en så kallad hotfix.

Via The Verge

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.