Skriv ett bättre CV med hjälp av Word och LinkedIn

word-linkedin-resume-assistant

Microsoft kopplar ihop Word och LinkedIn så att du kan skriva mer tilltalande CV:n som gör det lättare med jobbsöket.

Genom att använda nya funktionen ”Resume Assistant” kan Word hämta de viktiga delarna om dig från ditt LinkedIn-konto och automatiskt fylla på ditt CV-dokument.

Enligt Microsoft har en nyligen utförd studie visat att de fyra svåraste sakerna med att skriva ett CV är hur man ska lägga orden. Kommer mina ordval att framstå mig som positiv och är det här rätt meningar för just detta jobbet?

Fler än 50 procent av deltagarna i studien svarade att de ser specialskrivna CV:n som viktigt för att ha en chans i jobbsöket. Med Resume Assistant får man viktiga förslag och bättre insyn i vad som behöver finnas med i ett CV.

Genom att samla anonym data från miljontals LinkedIn-användare har Microsoft skapat algoritmer som analyserar ditt CV och ser om du har med rätt saker. Enligt Redmond-företaget är cirka 80 procent av alla CV:n skrivna i Word, så LinkedIn-integration känns som en viktig funktion idag.

När du använder Resume Assistant kan du se saker som de viktigaste personliga egenskaperna enligt LinkedIn-användarna, se relevanta exempel på arbetslivserfarenhet för specifika jobb och läsa artiklar med skrivtips.


Läs också: Office 2019 släpps under 2018 – får funktioner från Office 365


Här är fem punkter som Microsoft lyfter fram:

  • Relevanta exempel: Du kan direkt i Word se hur populära personer i din arbetskategori representerar sitt arbete och sina egenskaper på LinkedIn. Utifrån detta kan du göra ändringar som du tycker passar.
  • Identifiera de bästa egenskaperna: LinkedIn visar de egenskaper som röstats fram som mest populära i olika arbetskategorier. Se vad som gäller för dig och lyfta fram det som är populärast.
  • Se jobbförslag från LinkedIn: Det finns cirka 11 miljoner jobbannonser på LinkedIn just nu. Du kan se relevanta sådana i Word och se vad rekryterarna vill ha utan att lämna programmet.
  • Professionell hjälp: Använd tjänsten ProFinder och få professionell hjälp med att redigera ditt CV.
  • Låt rekryterarna veta att du finns: Med funktionen Open Candidates kan du visa ditt jobbintresse mot rekryterare direkt via Word.

Resume Assistant finns idag till de tidiga Office Insider-testarna på Windows. Inom de kommande månaderna ska funktionen rullas ut till alla Office-användarna på samtliga marknader.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.