Enligt en ny rapport arbetar Apple på en podcast-plattform som ska ha unikt premium-material. Plattformen ska bara fungera på företagets egna prylar vara vara åtkomlig med en månadskostnad.
Målet är att kunna stå upp mot konkurrenter som Spotify och Amazon. Två företaget som sedan tidigare är direkta konkurrenter till Apple Music, men som idag breddar sig kraftigt inom podcasts.
Lästips: Prenumeration på podcasts/poddar med Spotify
Apple har redan ett robust system för distribuering av podcasts på både macOS och iOS. Och företaget har otvivelaktigt den ekonomiska kapaciteten att betala marknadens bästa podd-skapare till att använda sin egna plattform.
Frågan är om Apple kan ge sig in i leken snabbt nog. Spotify har redan köpt flera riktigt tunga namn på marknaden. Bland annat Gimlet Media och har samtidigt avtal med kända namn som The Joe Rogan Experience.
Den stora fördelen för Apple är, förutom de ekonomiska musklerna, att företaget har mycket hängivna användare som gärna byter från konkurrenternas tjänster till Apples egna.
Och med egna prenumerationstjänsten One (som bland annat omfattar Music, TV+, Arcade och utrymme på iCloud) kan Apple paketera sin podcast-plattform i ett redan omfattande prenumerationspaket.
Lästips: Apple har köpt podcast-appen Scout FM
Vår syn på nyheten
Det är ingen fråga om Apple kan ge sig in podcast-världen eller inte. Frågan är istället hur snabbt de vill gå. Om Apple vill vara delaktig en av marknadens snabbast växande områden för konsumtion av media så är poddar rätt väg.
Lämna ett svar
Visa kommentarer