Allmänt

Premium-support för Firefox på företaget – Mozilla lanserar Enterprise Client Support

Mozilla har lanserat en ny premiumtjänst för företagskunder – Mozilla Enterprise Client Support. Det handlar om extra stöd och support som även gör det möjligt för företag att bidra till Firefox så kallade roadmap för framtiden.

Vad ingår i nya premium-tjänsten från Mozilla?

  • Skicka in buggrapporter privat till Mozilla
  • Snabbare kritiska buggfixar
  • Tillgång till en privat kundportal
  • Tillgång till en distributionslista för kritiska problem
  • Möjlighet att bidra till Firefox roadmap

Företag som ansluter sig till nya premium-tjänsten får en rad fördelar. Bland annat ingår listan ovan med bland annat snabbare tillgång till kritiska buggfixar, man har tillgång till en speciell kundportal och kan bidra med buggrapporter privat till Mozillas ingenjörer.

Kundportalen kallas “Mozilla Enterprise Client Service Desk” och är som en hubb för alla de tjänster och funktioner som ingår i premium-tjänsten. Därigenom får företagen professionellt stöd och hjälp med att installera och konfigurera Mozilla efter sina egna önskemål.

Hur mycket kostar Mozillas premiumtjänst för företag?

Den nya premium-tjänsten kostar från 10 USD per klient. Omräknat blir det cirka 96 kronor exklusive moms.

För att skaffa tjänsten krävs att du uppfyller specifika krav. Konsumenter kan exempelvis inte skaffa tjänsten och en behörig för IT måste fylla i ett speciellt formulär med frågor kring verksamhet och behov.

Bland frågorna man måste svara på finns följande:

  • Använder du redan Firefox i din organisation?
  • Är du intresserad av att distribuera Firefox i din organisation?
  • Varför är du intresserad av att distribuera Firefox i din organisation?
  • Hur många arbetsstation är du ansvarig för?

Det krävs också att ditt företag använder specifik mjukvara för distribuering av mjukvara på flera datorer.

Mozilla nämner bland annat Microsoft Intune, System Center Configuration Manager, JAMF’s JAMF Pro, Chef och Puppet som alternativ.

Om du behöver en guide för att distribuera Firefox på företagets datorer så hittar du en sådan här (pdf).

Premium-tjänsten kan applicerbar på alla plattformar som stöds av Firefox systemkrav. Det betyder att du måste använda macOS, Windows eller Linux som operativsystem. Använder du Linux tillkommer en rad andra krav som du kan läsa om här.

Läs mer om krav och hur “Mozilla Enterprise Client Support” fungerar här.

Finns det en gratisvariant av premium-tjänsten?

Om du inte är redo att börja betala så kan du prova Mozilla Enterprise Client Support i en begränsad form helt kostnadsfritt.

Tjänsten-nivån kallas Basic och i den ingår bara tre grundläggande saker:

  • Publik buggrapportering
  • En FAQ där användarna kan hitta lösningar på problem
  • Ett community-forum för att ställa frågor till andra användare

De tre punkterna erbjuder inte något utöver vad Mozilla redan har för vanliga konsumenter, så det är knappast att erbjuda något överhuvudtaget vid sidan av premium-tjänsten.

Taggar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Close