Nu säljer Adblock Plus annonsplatser — du får se annonser även om du inte vill

adblock plus logo

Adblock Plus börjar sälja annonser. Om du inte har funderat på att byta annonsblockerare tidigare så kan det vara läge att överge skeppet nu.

Den populära annonsblockeraren har längre varit omskriven för att låta vissa annonser glida igenom blockeringsfiltret. Annonser som visserligen bedömts okej att visa då de ska vara mindre, subtilare och förhoppningsvis mindre irriterande.

Att Adblock Plus nu också börjar sälja annonser är dock en stor varningsklocka för många då det innebär att blockeraren inte alls är en blockerare. Det är en marknadsmaskin som säljer sig och blockerar bara annonser från de som inte vill betala.

Adblock Plus-chefen Ben Williams förstår att kritiken som riktas mot dem nu är hård men menar att de försöker hantera två ekosystem som skiljer sig åt och som båda kan ge intäkter. De vill hitta en gyllene medelväg som gynnar alla parter.

Sen 2011 har Acceptable Ads-kampanjen arbetat för att nå en lösning på problemet med att sajtbesökare vill se mindre och mindre annonser, vilket påverkar intäkterna för sajtägarna.

Adblock Plus kapar 20 procent av annonsintäkterna

Nya försäljningsmaskinen som Adblock Plus har satt i rullning är en förlängning av kampanjen och just nu är den bara i en testfas. Först senare under 2016 kan försäljningen komma igång på allvar och då med förhoppning om bra synpunkter från både sajtägare, annonsägare och sajtbesökare.


Lästips: Adblock Plus stoppar nya Facebook-annonserna — döljer inlägg


Den som vill visa annonser via Adblock Plus får behålla 80 procent av intäkterna från dessa. 20 procent går till olika avgifter och Adblock Plus som givetvis vill ha en del av kakan.

Det ska bli spännande att se hur Adblock Plus ska lösa problemet med den kritikstor som riktas mot dem. Antalet användare är stort och deras namn välkänt, så även om många kanske lämnar så lär miljontals användare stanna kvar med Adblock Plus.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.