Nu kan Windows 11 köras på macOS i virtuell miljö

Windows 10 Windows 11
Unsplash,Tadas Sar

Windows 11 kan få officiellt stöd på Mac-datorer med M1- och M2-processorn. Microsoft öppnar för att köra operativsystemet i virtuella miljöer på Apples senaste datorer.

Redan idag kan du använda Microsofts operativsystem på Apples datorer. Men bara om du har en Intel-bestyckad modell. Då kan du köra operativsystemet via en mjukvara som heter Bootcamp och den vägen ha Windows sida vid sida med macOS.

Använder datorn M1- eller M2-processorn så blir det däremot knepigare. Då fungerar inte Windows 11 med Bootcamp. Faktum är att du inte ens kan köra operativsystemet i en virtuell miljö inuti macOS.

person man working office macbook laptop unsplash glenncarstenspeters
Foto: glenncarstenspeters, Unsplash

Lästips: Så får du bättre prestanda för spel i Windows 11

Åtminstone fram tills nu. Enligt Microsofts webbsajt så är det är det idag möjligt att använda Parallells mjukvara för att skapa en virtuell miljö och köra Windows 11 inuti den. Om du har rätt version av operativsystemet vill säga, för Microsoft har en del restriktioner.

Till att börja med så får du bara använda Windows 11 Pro och Windows 11 Enterprise.

Som om det inte vore nog så får du räkna bort tekniker som DirectX 12 och nyare, senare versioner av Open GL och att köra Android-appar är helt omöjligt. Inga roliga begränsningar alltså, men inte heller oväntade.

Vad du däremot kan göra är att köra ARM-baserade appar och klassiska x86-program.

Lästips: Vad kostar Windows 11? (Här är svaret)

Oklart varför Microsoft ändrar reglerna

Vi vet inte varför Microsoft har öppnat för att köra Windows 11 i virtuella miljöer på Apples nya datorer. Kanske är det för att försöka nå ut till en ny kundbas. Eller för att det redan, med lite tricksande, går att köra operativsystemet i virtuella miljöer om man vet hur.

Det går faktiskt att ta sig runt aktiveringen av operativsystemet och den vägen lura in Windows 11 på nyare Mac-datorer. Men det är absolut inget för den som inte veta exakt hur det går till.

Och utan stöd för DirectX 12 och Open GL så faller en stor del av poängen med att köra Windows 11 i macOS. Åtminstone för merparten av de tänkbara användarna. Så vad är anledningen? Vad tror du?

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.