Nintendo till attack mot ett fan-skapat Pokémon-spel

Nintendo

Nintendo är på krigsstigen. Efter att ha tvingat bort fan-skapade Metroid II från internet tog företagets advokater sikte på lika fan-skapade Pokémon Uranium — och sköt ner spelet från sin glorifierade himmel till ett brinnande helvete.

Efter 1,5 miljoner nerladdningar av Pokémon Uranium för PC fick skaparna det fantastiska mottagande de kunnat få efter nio års (!) utveckling. Hyllningarna lät inte vänta på sig från de som har testat spelet — delvis tack vare de 150 nya specialgjorda Pokémon-figurer och nya typen Nuclear som introducerats.

Spännande tider. Men Nintendo är inte känd för att ta lätt på intrång på deras intellektuella och materiella tillgångar. Med ett helt batteri av advokater skickades krav på nedtagning av Pokémon Uranium från webbsajterna som gjorde spelet tillgängligt och smart nog tog utvecklarna kraven på allvar.

pokemon-uranium

Nintendo har varit aggressiva mot fans i flera år

Nintendo har länge klankat ner på sina fans och arbetat hårt för att finkamma de mest avlägsna hörnen av internet efter uppladdningar av material som ens kan tänkas snudda vid deras varumärken. Inte utan kritik givetvis men hur långt räcker verbal kritik mot ett företag som inte bryr sig?

Det går inte att visa hur mycket man tycker om Nintendo på internet utan att riskera ett brev som kräver att man slutar använda deras bild- eller ljudmaterial. Ta bara speedrun-mästaren PangaeaPanga som 2015 tvingade se på när Nintendo krävde borttagandet av 80 procent (!) av alla hans videos. Andra kanaler som switchPCorner har också drabbats på det här sättet.


Lästips: Pokémon Go-kartornas tid är över — Niantic tvingar dem att stänga


Extra absurt blir det när Nintendo dessutom ger sig på de som lägger upp videor från Mario Maker trots att de lovat att inte göra det. Seriöst Nintendo?

Om någon undrar hur ett brev kan se ut från Nintendo så får ni ett smakprov här under. Hela tonen genom den här artikeln vittnar säkert tydligt om hur illa vi tycker att Nintendo beter sig och vi kan bara hoppas att de någon gång stöter på någon som verkligen biter ifrån på allvar som svar.

Här är brevet från Nintendos antipiratavdelning:

We wish to inform you that the videos in question infringe Nintendo’s copyrights. As the owner of the copyright in the games: Mario Kart 8, Super Mario World, and Pokémon, Nintendo has the exclusive right to perform the games publicly or to make derivative works based on the games. By making a derivative work using Nintendo’s IP, and then displaying Nintendo’s IP on your YouTube channel, you have violated Nintendo’s exclusive rights.

Nintendo understands that its fans are the reason for its success, and we are always happy to see people share their passion for Nintendo’s games. At the same time, Nintendo’s intellectual property constitutes its most valuable assets, and the unauthorized use of these assets jeopardizes Nintendo’s rights. Because of this, we ask that you please remove the video in question from your channel, and confirm that you will not post any videos using unauthorized software or copies of games, distribute or continue work on the modification, or take any other steps that would infringe Nintendo’s rights.

Nintendo encourages fan engagement on YouTube through the Nintendo Creators Program. Under the program, participants are granted a license to use Nintendo’s characters, games, and other intellectual property, subject to the Code of Conduct included with the agreement. However, please note that this Code of Conduct prohibits you, among other things, from posting any content using unauthorized software or copies of games. This includes videos featuring tool-assisted speedruns, which require making a copy of a game’s ROM file, and running the copied ROM through an emulator. If you are interested in learning more about the Nintendo Creators Program, please see:

Thank you for your understanding.

Sincerely,

Nintendo Anti-Piracy Team

Hur skulle du känna om ett sådant brev dök upp i inkorgen? 

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.