Nintendo har bett om ursäkt för att handkontrollen Joy-Con varit så problematisk för många användare. Men ursäkten kommer först efter att stämningar mot speljätten drivit på händelserna.
Switch-serien har varit en storsäljare för Nintendo. Ett varumärke som lyft företaget till nya nivåer med sina fyra år på marknaden. Serien har också varit centum för en rad omtalade kontroverser.
En sådan kontrovers är handkontrollen Joy-Con som medföljer Switch-konsolen.
Eller mer specifikt en minst sagt irriterande detalj med Joy-Con – nämligen att de analoga spakarna drar åt olika håll även om användarna inte rör dem. Och det får spelkaraktärerna att röra sig oberäkneligt, vilket har skapat stora problem.
Det finns potentiella lösningar för en Joy-Con som är drabbad, även om användaren i värsta fall måste köpa en ny handkontroll.
Har du däremot en Switch Lite där de analoga spakarna är inbyggda blir det mycket värre. Då finns ingen lösningen mer än att skicka hela enheten till Nintendo. Med lite tur erkänner företaget ett fel och du får en reparation gratis. Om inte, ja då kan det bli riktigt dyrt.
Nintendo har tidigare gått ut med ett meddelande om problematiken och säger följande:
Vi är medvetna om de senaste rapporterna att några av våra Joy-Con handkontroller inte svarar korrekt. Vi vill att våra användare ska ha roligt med Nintendo Switch, och om något är sämre än det så uppmanar vi till besök på http://support.nintendo.com så att vi kan hjälpa.
Nyligen valde även Nintendos VD Shuntaro Furukawa att gå ut med en ursäkt för alla besvär. I en artikel på webbsajten nintendolife.com står att läsa hur Furukawa bad om ursäkt under en frågesession, dock utan att gå in på några som helst detaljer om situationen.
Shuntaro Furukawa menar att den på gående stämningsansökan gör att han inte kan kommentera ärendet vidare.
Sen tidigare har Joy-Con även drabbats av hur den vänstra kontrollerdelen helt sonika slutat fungera på grund av en bristande, trådlös anslutning till handkontrollen. Ett problem som tacksamt nog löstes av Nintendo och som inte påverkar senaste Switch-versionen från 2019.
Om du har problem med din Joy-Con eller spakarna på en Switch Lite så ska du i första hand kontakta butiken där du köpte dem, i andra hand Nintendo. Tänk på att du även kan få problemet löst efter att garantitiden löpt ut, men bara inom en treårsperiod och när du använder reklamationsrätten blir allt lite knepigare eftersom du måste bevisa att du inte är roten till problemet.
Men det är bättre att ta kontakt och försöka få allt löst snarare än att låta problemet pågår tycker vi. Har du en problematisk produkt från Nintendo, och i så fall har du fått det löst av företaget eller butiken? Skriv en kommentar och berätta!
Lämna ett svar
Visa kommentarer