Niantic anklagas för att skapa grafik med AI – förnekar inte

Niantic Logo

Niantic har hamnat i hetluften efter att bolaget släppt bilder som kan vara genererade med hjälp av artificiell intelligens.

Den som besöker Niantics officiella webbsajt för Pokémon Go möts av en stor, futuristiskt inspirerad stadsbild som fansen omedelbart pekade ut som AI-skapad.

Tydliga tecken på att Niantic använder AI-bilder

Några av de tydligaste tecknen på att mänskliga artister inte har varit involverad i skapandet är ologiska placeringar av föremål, linjer som är suddiga trots att de inte borde vara det, och en till synes omöjlig planlösning för husen.

Niantic har historiskt använt några av de mest kunniga och omtyckta artisterna genom åren, och fansen har svårt att förstå varför bolaget tar till AI-genererade bilder när alternativet är så mycket bättre.

Lästips: Niantic har dragit in 59 miljarder kronor på Pokémon Go

Niantic har inte bekräftat att de använder AI i skapandet av bilder, men de förnekar det inte heller.

Niantic förnekar inte att de använder AI-verktyg

I ett uttalande säger en talesperson för bolaget att de använder flera olika verktyg och mjukvaror för att skapa grafik. De vägrar dock avslöja vilka de är.

“Niantic uses a variety of tools and software to create visual assets. We don’t disclose specifics around our processes.”

Niantic sparkade 200 anställda tidigare i juni och lade ner utvecklingen av det kommande Marvel-spelet ”World of Heroes”. Är AI-skapade bilder ytterligare ett sätt att spara pengar för ett fallande bolag? Eller är det snålhet och lathet som gör att mänskliga artister får stå till sidan?

Idag vet vi inte hur Niantic tänker eller gör, men det är inte helt orimliga frågor.

Via Kotaku

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.