Netflix visar INTE alla filmer och serier med reklamabonnemanget

netflix logo building unsplash cameron venti
Foto: Cameron Venti, Unsplash

Om du väljer att använda Netflix kommande abonnemang med visning av reklam så kan du inte förvänta dig hela film- och serieutbudet. Det säger filmtjänstens VD Ted Sarandos.

Anledningen är det licensavtal som Netflix har med filmstudiorna, vilket begränsar utbudet för användarna. Det är alltså bara betalande tittare som kan hitta och titta på allt som Netflix har att erbjuda.

Filmer och serier med rumsligt ljud på Netflix – här är listan

Today, the vast majority of what people watch on Netflix, we can include in the ad-supported tier. There’s some things that don’t and we’re in conversations with the studios on, but if we launched the product today, members in the ad-tier would have a great experience. We will clear some additional content but certainly not all of it but don’t think it’s a material holdback for the business.

Ted Sarandos, Netflix

Initialt kommer åtminstone allt originalmaterial från Netflix att vara tillgängligt för gratistittarna. Däremot kommer filmer och serier från tredje part att vara åtminstone begränsat (exakt hur mycket vet inte idag).

Eftersom Netflix eget material varierar stort i utbudet mellan olika marknader så betyder det att USA har mängder av filmer och serier från start, medan andra marknader knappt har något alls att visa.

Här i Sverige har Netflix ett utmärkt utbud av originalproduktioner, så vi drabbas inte lika hårt som vissa andra länder.

Spotify samarbetar med Netflix om soundtracks & spellistor

Det reklamfinansierade abonnemanget som kommer till Netflix släpps i samarbete med Microsoft. Under 2023 integreras Microsofts teknik för annonsvisning i Netflix för att kunna visa reklam för gratistittarna.

Netflix har haft en tuff tid bakom sig med uppsägningar, tapp i antalet prenumeranter och även kritik mot hur filmtjänsten hanterar lösenordsdelning. Meddelandet att Netflix och Microsoft samarbetar pressade upp filmtjänstens aktievärdet med cirka 2 procent.

Via Deadline

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.