Microsoft Surface rekommenderas inte länge av Consumer Reports

Amerikanska Consumer Reports har slutat rekommendera Microsoft Surface och råder sina läsare att köpa andra datorer. Detta efter att en ny undersökning pekar på att var fjärde Surface-ägare haft problem med sin dator.

Consumer Reports har frågat 90 000 dator- och surfplatteägare om de haft problem med sina enheter. Hela 25 procent av de med en Surface-dator berättade om problem och utmaningar med dessa. Speciellt vid slutet på andra årets ägandeskap.

Då handlar det primärt om att skärmar slutar fungera, oförklarliga låsningar av operativsystemet eller att hela enheten stänger av sig utan förvarning. Knappast något man tänker stå ut med när flera Surface-modeller kostar mer än 10 000 kronor och vissa över 20 000 kronor.

Resultatet har fått Consumer Reports att reagera och de drar nu undan sin köprekommandation under fötterna på Microsoft. Istället menar de att andra produkter kan vara ett bättre val.

Jerry Beilinson på Consumer Reports säger till Reuters att om man är orolig för hur länge ens produkter kommer att hålla, då kan det vara bättre att välja ett märke med högre beräknad hållbarhet.

Men vad säger då Microsoft om det hela? Jo, det Redmond-baserade företaget är givetvis inte speciellt glada över att rekommendationen dras tillbaka.

Microsoft håller inte med Consumer Reports

I ett meddelande svarar Microsoft på undersökningen med att påstå att deras egna supportsiffror inte stöder resultatet som Consumer Reports kommit fram till.

— Vi tror inte att resultatet på ett trovärdigt sätt reflekterar Surface-användarnas riktiga upplevelser eller vittnar om de prestanda- eller stabilitetsförbättringar som gjorts med varje Surface-generation, skriver Microsoft i sitt svar till Consumer Reports.

Microsoft introducerade Surface-serien redan 2012 och har därefter lanserat nya modeller med en hel mängd förbättringar. Den största kom med Surface Pro som på allvar visade vad Microsoft ville erbjuda och har idag vuxit till ett nämnvärt hot mot andra produkter i samma kategori från konkurrerande tillverkare.

Och även om Surface Pro-serien fått generellt positiva betyg i recensioner och av användare så är det först med fjärde generationens modeller i serien som det verkligen tagit fart.

Dock inte utan problem, vilket Consumer Reports noterat. Och vi har själva fått uppleva en del av dessa problem som nämns med våra exemplar av Surface Pro. Blåskärmar, problem med att väcka datorn när den är i viloläge och extremt hög batteriförbrukning var inte ovanligt den korta tid vi hade ett exemplar — och sedan returnerade på grund av alla problemen.

Till Microsofts försvar ska sägas att företaget har släppt många välkomna uppdateringar som bit för bit har arbetat bort många barnsjukdomar. Men det saknas fortfarande den stabilitet som användarna vill ha. Vi kommer inte att köpa en Surface Pro förrän Microsoft är redo med nästa generations modell. Och vi hoppas att 5:e modellen blir en fullträff.

Har du en Surface- eller Surface Pro och har haft problem med denna? Skriv en rad till oss och berätta. Hur är dina upplevelser med Microsofts bärbara datorer och tablets?

Consumer Reports slutade rekommendera Macbook Pro

I december 2016 slutade Consumer Reports rekommendera senaste Macbook Pro med Touch Bar efter problem med datorns batteritider.

Det var första gången som organisationen inte kunde rekommendera en dator från Apple och anledningen var mycket kraftiga variationer i batteritider på Cupertino-företagets datorer. Efter att de båda parterna varit i samtal och Apple fixat buggar i mjukvaran till datorn kunde mer stabila batteritider noteras och Macbook Pro med Touch Bar rekommenderades åter igen av Consumer Reports.

Det är viktigt för tillverkarna att de har Consumer Reports på sin sida då rapporterna och rekommendationerna väger tungt i USA. Apple lyckades fixa sina problem med ny mjukvara, men frågan är om Microsoft kan hitta en lösning som är lika enkel.