Netflix fortsätter att dominera marknaden med absolut störst marknadsandel. Det gäller inte bara i Sverige utan globalt. Men vilka andra tjänster är de populäraste i vårt avlånga land? Här är svaret!
- Netflix dominerar fortfarande med en fjärdedel av markanden
- Disney Plus växer snabbt
- Apple TV Plus har inte lyckats fånga svenska marknaden
Läs mer: Få vill betala för Apple TV Plus – undersökning avslöjar
Disney Plus växer snabbast
Webbsajten JustWatch har samlat statistik över de populäraste film- och strömningstjänsterna på den svenska marknaden just nu.
Enligt deras undersökning fortsätter Netflix både att dominera den svenska marknaden och att växa från januari och fram till juli.
Men det är Disney Plus som växer snabbast. Filmtjänsten har fått en riktig raketstart och har ökat kraftigt från ungefär 12 procentenheter i januari till cirka 18 procentenheter idag.
Samtidigt ser vi att tjänster som Amazon Prime Video och C More inte verkar komma någonstans. De ligger still utan att få någon fart alls.
Och var är egentligen Apple TV Plus? Tjänsten som Apple har slagit på stora trumman för de senaste åren och som vunnit mängder av priser. Var är TV Plus egentligen?
Enligt JustWatch så har Apple TV Plus ett så lågt intresse att tjänsten måste slås ihop med fler andra tjänster för att få en stapel i diagrammet. Trots generösa gratisperioder och (i vår mening) bra material så lyckas Apple inte få igång tjänsten i Sverige.
Läs mer: 40 nya anime-serier till Netflix under 2021
Populäraste strömningstjänsterna i Sverige (2012)
Marknadsandelar i Sverige andra kvartalet 2021:
- Netflix: 25 procent
- Disney Plus: 16 procent
- HBO Nordic: 15 procent
- Viaplay: 13 procent
- Amazon Prime Video: 10 procent
- C More: 7 procent
Övriga strömningstjänster som sammanlagt står för 14 procent av marknaden:
- Discovery Plus
- Paramount Plus
- Apple TV Plus
Läs mer: Hur många användare har Disney Plus? (februari 2021)
Själv valde jag att inte fortsätta med Apple TV+ efter gratisperioden. Under de 1,5 år jag hade den fann jag inte mycket sevärt. Jag hade förväntat mig någonting nytt som skilde sig från mängden, särskilt då de producerade serierna själva. Jag trodde att Apple skulle vara normbrytande, men fann att de använde samma gamla trötta mallar som Netflix, dvs. filmer och serier för dagens hipsters. Väldigt viktigt att inte uppröra någon på twitter som vanligt.. Tyckte inte det var värt ens den låga månadskostnaden.
Enda serierna jag fann värda att titta alla avsnitt på var See och The morning show. Nätt och jämt.
Sen tittade jag till i appen nån gång typ var tredje månad för att se om nåt nytt värt att titta på fanns där. Möjligtvis att jag tar en månads prenumeration när Azimovs Stiftelsen har alla avsnitt för att se ifall den bryter mot normen.