Om du planerar att köpa ett VR-headset från Oculus i framtiden så måste du vara förberedd på att ha ett Facebook-konto. Det är nämligen ett krav på att använda Facebook som inloggningsmetod för alla nya användare.
Facebook köpte VR-tillverkaren Oculus för sex år sedan. Hittills har Oculus fått arbeta nära obehindrat, men nu har Facebook börjat tränga sig på och kräver allt mer integration med moderbolagets tjänster.
Från och med oktober månad så måste alla nya användare som skaffar ett VR-headset från Oculus använda inloggning med Facebook. Det är ett sätt för moderbolaget att både stärka sitt eget varumärke samtidigt som de kan samla data om användarna.
Den officiella förklaringen i Facebooks pressmeddelande om ändringen skiljer sig från vår syn på saken. Där skriver bolaget att ändringen för att sociala upplevelsen ska vara bättre och smidigare. De vill också lyfta fram möjligheten att kommunicera via meddelanden och att kunna dela innehåll i grupper på Facebook.
Det ska även gå att sända spelsessioner live via Facebook.
Om du är en befintlig Oculus-användare behöver du inte logga in med Facebook på en gång. Har du inte redan kopplat ditt Facebook-konto till Oculus-kontot får du en tidsfrist fram till 1 januari 2023. Därefter har du inget val.
Dessutom gäller ovanstående endast gamla och befintliga Oculus-produkter. Alla nya, kommande modeller på marknaden kräver inloggning med Facebook.
Lämna ett svar
Visa kommentarer