Instagram Stories — Snapchat kopieras skamlöst av Instagram

Instagram Logo 950x500

Instagram plockar idéer från konkurrenten Snapchat och introducerar Stories — en funktion för att visa temporära berättelser som försvinner efter 24 timmar.

Efter nyheten om att Instagram implementerat Stories i sina applikationer fullkomligt exploderade internet med kommentarer om hur den Facebook-ägda tjänsten skamlöst stulit namn och funktion från Snapchat.

Och vi kan inte annat än hålla med om att de är förvirrande lika i sina utföranden. Inte för att det är negativt då det fungerar riktigt bra i Instagram. Men nog tycker vi att Instagram borde ha gjort lite ändringar för att särskilja sig och inte bli utmålade som funktionstjuvar som de gör idag.

Så fungerar Instagram Stories

Instagram Stories fungerar som så att man väljer ett antal bilder eller videoklipp och sätter ihop dem till en längre berättelse. Betraktarna kan sedan klicka sig fram genom berättelsen, bild för bild, under de 24 timmar då berättelsen finns tillgänglig.

När berättelsen skapas kan användaren lägga till text, stickers och ritade figurer för att göra allt lite trevligare. Och visst är det trevligt. Instagram Stories är faktiskt riktigt praktiskt och snyggt gjort. När ena berättelsen är slut hoppar den vidare till nästa om en sådan finns.

Efter det misslyckade försöket att köpa Snapchat för tre år sedan (Facebook ville betala hela tre miljarder dollar!) är det inte konstigt att Instagram nu vill bli mer som sin konkurrent. Snapchat växer sig allt starkare i de yngre åldrarna och vem vill inte vara den coola killen som alla gillar?

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.