GoPro kämpar i ekonomisk motvind – 2018 kan bli året det vänder

GoPro har det kämpigt med försäljningen och klarar inte att nå sina mål för 2017. Det är tydligt när den kända kameratillverkaren presenterar sina sista siffror för 2017.

Fjärde kvartalet 2017 var det sämsta för GoPro sen företagets börsnotering under samma år. Tacksamt nog inte lika dåligt som katastrofåret dessförinnan, men inte heller bra. Något som GoPro förstod lång innan siffrorna blev publika.

Det dåliga sista kvartalet var en av anledningarna till att drönaren Karma slutade tillverkas och flera hundra personer fick lämna företaget.

När GoPro annonserade uppsägningarna och nerläggningen av Karma-tillverkningen redan i januari passade företaget också på att sänka förväntningarna inför kvartalsresultatet. Från 470 miljoner dollar i intäkter till bara 340 miljoner. Slutresultatet landade lägre än så – endast 334 miljoner dollar.

GoPro feltolkade marknaden och förlorade stort på det

Anledningen? Enligt Nick Woodman som är VD på GoPro tolkade inte företaget marknadens negativa signaler snabbt nog.

”Datan visar tydligt att kunderna kräver saker från oss vart fjärde kvartal om vi ska kunna sälja dem en ny GoPro. Det uppenbara kravet är en ny övertygande ny modell. Och att de föregående modellerna säljs till ett reducerat pris”, sade Nick Woodman till The Verge.

När GoPro började sälja Hero6 fortsatte dem hålla samma höga pris som tidigare för Hero5 och Hero5 Session. Ett stort misstag som kunderna straffade företaget för.

Först i december 2017 sänktes priserna för Hero5 och Hero5 Session, då med upp till en tusenlapp. Och resultatet lät inte vänta på sig – försäljningen ökad med upp till 300 procent på vissa marknader. Det sporrade till ytterligare prissänkningar för Hero6, men skadan var redan gjord.

GoPro Fusion är tillverkarens första 360-kamera och en stor succé.

Vågar jag köpa en GoPro-kamera idag?

GoPro kanske har lagt ner drönaren Karma och sagt upp mängder av anställda, men det betyder inte att tillverkaren är på väg bort från marknaden. Snarare kan vi vänta oss att företaget går starkare ur krisen och ökar sin omsättning under 2018.

Efter den felaktiga tolkningen av marknaden lär GoPro inte göra om samma misstag igen. De har redan sett en ökning i försäljningen efter de senaste prissänkningarna och om de lyckas innovera produktsegmentet med nya, smarta funktioner kan de behålla sin position som marknadsledare.

GoPro har även bekräftat att Fusion, deras första 360-kamera, är en succé. Precis som Hero6 vilken har fått mycket positiv kritik (dock inte för prislappen). Två kameror som visar framtiden för GoPro och att tillverkaren inte tänker söka skydd i stormen. Istället går företaget rakryggad framåt utan att vika sig.

Har du köpt en kameran från GoPro? Skriv gärna en rad i kommentarsfältet vad du tycker om den – skulle du rekommendera den till familj och vänner?