Google Stadia får stöd för AV1 – och drar mindre data

Speltjänsten Stadia får snart stöd för kodeken AV1. Det betyder att grafiken blir bättre samtidigt som dataanvändningen minskar. Perfekt för dig som spelar på en mobiltelefon eller surfplatta.

Om det är någon kritik som är både återkommande och fullt legitim kring Google Stadia så är det mängden data som speltjänsten förbrukar.

Enligt webbsajten 9to5google kräver den högsta grafikinställningen till Stadia mer bandbredd än vad det genomsnittliga hushållet i USA har.

Det i kombination med månatliga begränsningar på hur mycket data som användarna får nyttja enligt både mobil- och internetleverantörer sätter käppar i hjulet för spelentusiasterna.

Åtminstone på den amerikanska delen av världskartan. För oss i Sverige och stora delar av Europa är det betydligt lättare att nyttja Stadia utan dataproblem.

För att råda bot på problemen med dataförbrukningen, och samtidigt öka grafikkvaliteten, arbetar Google på att implementera stöd för AV1-kodeken.

Lästips: Google Stadia får 5.1-surroundljud i webbläsaren

Med AV1 komprimeras informationen som skickas till och från användarna mycket mer effektivt än VP9 som Stadia använder idag.

Som en måttstock på hur bra AV1 är i jämförelse med VP9 kan nämnas att när Google Duo fick stödet minskade dataförbrukningen med upp till 30 procent. Inte illa alltså.

Exakt när AV1-stödet kommer återstår att se. Det är inte heller klart om utrullningen sker globalt direkt eller om det bli ren långsam lansering till ett initialt litet antal spelare. Notera också att AV1 fungerar optimalt med dåliga anslutningar och har en betydligt mindre effekt på exempelvis fiber- eller VDSL-anslutningar.