Facebook visar annonser som inte kan blockeras

Facebook Logo 950x500

Facebook visar annonser och det finns inget du kan göra åt det. Det populära sociala nätverket har märkt en stadig ökning av program som blockerar annonser och nu går de till motattack.

Istället för att köpa sig till annonsvisningar genom att betala de som utvecklar program för blockering av annonser i webbläsare så har Facebook hittat en egen väg runt. Idag vet vi inte hur de lyckats eller vilken teknik som används, men räkna med att se annonser i webbläsaren med som utan annonsblockerare.

Dessutom gör Facebook det mer praktiskt för användarna att hantera de annonser som visas. Varje annons i nyhetsflödet har inställningar för att dölja annonsen, berätta för Facebook att den är användbar, man kan spara länken som annonsen har och läsa mer om varför den överhuvudtaget visas.

Andrew Bosworth på Facebook säger till webbsajten Engadget att de nya annonsfunktionerna handlar om att vara tydligare mot användarna. Det är nu lättare att se vilken information som använts för att hämta och visa annonsen i nyhetsflödet. Och det tycker åtminstone vi på Tekniksmart är välkommet.

facebook-ad-settings

Kan inte stänga av annonserna på Facebook

Man kan inte stänga av annonserna helt men istället påverka vilka som ska visas. Vi gissar att det är en hel del användare som inte uppskattar att Facebook nu kan gå runt annonsblockeringar men man bör ha i åtanke att sajten lever på annonsvisningar, så utan annonser finns inget Facebook heller.

Med ett en växande irritation kring annonsvisningar hos internetanvändarna har flera stora företag arbetat hårt för att skapa en miljö där både användare, annonsföretag och de sajter som visar annonserna får en bättre balans.

Google som är marknadsledare med sin Adsense-tjänst optimerar ständigt hur deras annonser kan (och får visas) för att ge maximalt antal klicka till annonsören utan att användaren blir irriterad över att annonsen visas. Ett ständigt pågående arbete som inte är i närheten av att vara klart.

crystal-annonsblockerare-safari

Annonsblockerare tog marknaden med storm

Tillägg för webbläsaren som Adblocker har funnits i många år med mängder av användare världen över. Ändå har ingen reagerat på att annonsblockerare finns förrän Apple släppte stöd för dem till webbläsaren Safari i iOS.

Plötsligt var annonsblockerare på allas läppar och såväl utvecklare som användare och sajtägare vädrade sitt nöja eller missnöje över situationen.


Lästips: Opera bygger in annonsblockering i sin webbläsare


Utvecklarna har släppt mängder av applikationer till iOS för att blockera annonser och stoppa personlig information från att spåras i webbläsaren. Miljontals användare har installerat applikationerna och sajtägarna tar till extrema metoder för att tvinga användarna att stänga av dem igen.

Sajterna behöver intäkter för att existera. Besökarna vill inte betala (eller betala så lite som möjligt). Ännu saknar vi den gyllene medelväg som alla kan vara nöjda med och frågan är om den överhuvudtaget går att nå.

Vad tycker ni om annonser på internet och annonsblockerare? Skriv gärna om era erfarenheter och vad ni tycker om ämnet!

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.