Facebook stoppar Prismas livefilter — får inte användas med live-sändningar

Facebook stoppar filterappen Prisma från att användas vid live-sändningar. Den ryska applikationen blev snabbt populär för sina snygga filter som förvandlade vanliga fotografier till rena konstverk. Bra för bilder, bättre för videor. Men livesändningar på Facebook, där tar det stopp.

Kring början på november månad var det tänkt att live-sändningar skulle kunna visas på Facebook som rörliga konstverk. Det sociala nätverket har dock satt stopp för den möjligheten och Prisma hänvisar till Facebooks policy som anledning.

Tidigare i oktober presenterade Facebook en liknande funktion från sitt håll, vilket skulle kunna vara anledningen till att de stoppa alla andra från att erbjuda något liknande. Om så är fallet vore det riktigt tråkigt. I dagsläget har Facebook Live bara tråkiga färgfilter — så Prisma hade varit superkul.

En spännande detalj är att Facebook kämpar med att hitta en lösning som ger sig 24 bilder per sekund vid live-sändningar och där ett överliggande filter inte gör bilden hackig, suddig eller tappar bilder. Något Prisma verkar ha löst. David är steget före Goliat alltså. Dock så fungerade det bara med iPhone 6s och iPhone 7 då det krävs rejält kraftfull hårdvara för att applicera filter på video i realtid.

Facebook verkar dock ha stora förhoppningar om framtiden, inte minst Chris Cox, produktansvarig för sajten. I en intervju med Wall Street Journal säger Cox att företaget räknar med att 70 procent av alla internettrafik är video. Inte svårt att gissa varför Facebook satsar på live-sändningar.

“Oavsett om det är ett intimt ögonblick eller en sändning, [livefilter] är det som kommer att ta teknologin till nästa nivå”, förklarar Chris Cox.

Facebook har bekräftat att de arbetar med tekniken men om du hade hoppats på att få använda den inom en överskådlig framtid, ja då blir du nog gruvligt besviken. Det här är inget som är tänkt att nå den breda massan på bra länge, så tills dess hoppas vi att Prisma kan komma överens med Facebook.