Annons

Facebook stöder officiellt OpenXR – slutar använda egna API:er för VR

Annons

Facebook meddelar att företaget officiellt stöder OpenXR API och att Oculus Quest-serien kommer att använda sig av standarden framöver.

  • Äldre spel kan potentiellt sluta fungera med tiden
  • Alla nya funktioner till Oculus VR-headset bygger på OpenXR
  • Gott om tid för utvecklare att uppdatera sina appar och spel

Läs mer: Oculus Quest 2 128GB släpps den 24 augusti (64GB tas bort)

Nyheten har gjort många utvecklare nervösa då det gör framtiden ovis för Facebooks egna, proprietära PC VR API som OpenXR kommer att ersätta.

Men Facebook säger att PC VR API:et inte kommer att försvinna inom en överskådlig framtid, så alla befintliga appar och spel kommer att fungera precis som tidigare även när OpenXR aktualiseras för Quest-serien.

Åtminstone till viss del. I ett förtydligande meddelande säger Facebook att vissa appar och spel kanske slutar att fungera korrekt på äldre VR-headset. Däremot kommer det att finnas framåtkompatibilitet, så alla nyare modeller bör fungera utan problem.

Annons

Gamla PC VR API:et kommer inte stängas ner – än

När PC VR API:et har ett planerat datum för nedstängning så kommer utvecklarna att få gott om tid på att implementera de nödvändiga förändringarna så att appar och spel fungerar som vanligt.

Vad vi vet idag så kommer nedstängningen att ske någon gång under 2022. Det betyder gott om tid för att släppa uppdateringar, men frågan är hur många utvecklare som faktiskt tänker fixa sina äldre spel och appar.

Alla nya funktioner som tillförs till VR-headseten kommer att använda OpenXR.

Beslutet betyder att Facebook ställer sig bakom samma standard som flera andra VR-aktörer idag. Bland annat Valve.

Läs mer: Gratis silikonskydd till Oculus Quest 2 – så får du ett