Facebook sätter poäng på din trovärdighet på sajten

Facebook Logo 950x500

Hur trovärdig är du på Facebook? Det är en superhet fråga för Facebook – och nu kommer uppgifter om att företaget sparar information om just din trovärdighet.

Facebook har länge försökt motarbeta falska nyheter på sin webbsajt, ett arbetat som hittills har sett blandade resultat. Det går sakta framåt, men det krävs kraftfullare tag om Facebook ska lyckas i det långa loppet.

Och ett sätt att ta sig förbi de många hinder som Facebook stöter på kan vara att identifiera användarnas trovärdighet. Därför har Facebook sparat data om användarna som byggt upp en så kallad trovärdighetsprofil om varje enskilt konto.

Arbetet har pågått i flera år enligt Tessa Lyons, produktansvarig för att motarbeta falska nyheter på Facebook.

Till The Washington Post säger Tessa att användarna på Facebook har ett trovärdighetspoäng mellan noll och ett. Exakt vad det betyder, hur bedömningen sker och hur värdet används vill hon inte avslöja.

Anledningen är enkel. Om Facebook avslöjar hur deras verktyg och poängsättning fungerar skulle det kunna hjälpa illasinnade aktörer att ta sig runt eventuella spärrar och hinder.

Vad Tessa däremot är mycket tydlig med är att trovärdighetspoängen inte är en absolut bedömning av användarna. Det är inte heller enskilda saker som avgör den totala poängsättningen.

Claire Wardle på First Draft, ett forskningslabb på Harvard Kennedy School är kritisk till hur Facebook kommunicerar trovärdighetspoängen. Enligt henne är det viktigt att användarna förstår hur de bedöms av webbsajten, men samtidigt förstår Claire att den information skulle kunna användas för att kringgå systemen.

Vad trycker du om att Facebook sätter en trovärdighetspoäng på dig? Skriv en kommentar och berätta! Och dela gärna med familj och vänner som behöver veta att de också bedöms på det här sättet!

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.