Allmänt

Facebook byter logotyp – så här ser den ut

Facebook har lanserat en ny logotyp. Målet är att särskilja moderbolaget Facebook från sina många tjänster, som Instagram och WhatsApp. Här kan du se hur nya logotypen ser ut.

Lästips: Facebook tränar AI med Minecraft

Redan i augusti avslöjade Facebook att företaget vill tydliggöra i tjänsterna Instagram och WhatsApp att det är Facebook som är moderbolaget som står bakom och driver dem.

Målet är att särskilja Facebook som huvudbolag och varumärke från företagets andra varumärken, och på sätt och vis klargöra i alla sina grenar vem som är ledaren i toppen.

Ett sätt att skapa en större tydlighet är med en ny logotyp. Eftersom Facebook både är namnet på företaget och tjänsten Facebook så behövs en ny logotyp för moderbolaget. Och det är precis vad företaget har tagit fram.

Den nya logotypen kommer att rullas ut på alla marknader och i alla tjänster inom de kommande veckorna. All marknadsföring och alla produkter från Facebook kommer att använda sig av logotypen framöver.

Texten i nya logotypen utmärker sig från den gamla genom att bara använda versaler med rundade hörn, och skillnaden är minst sagt tydlig. Här är den officiella beskrivningen direkt från Facebook:

“We designed the new company wordmark with clarity and openness in mind. It’s built on a stable structure through the use of consistent stroke width, harmonized capital letters and a horizontal emphasis. The generous spacing and open letterforms allow clarity at small sizes, and the subtle softening of corners and diagonals adds a sense of optimism.”

Och så här säger Antonio Lucio som är marknadsföringsansvarig på Facebook om nya logotypen:

“We started being clearer about the products and services that are part of Facebook years ago, adding a company endorsement to products like Oculus, Workplace and Portal…This brand change is a way to better communicate our ownership structure to the people and businesses who use our services to connect, share, build community and grow their audiences.”

Logotypen tar även ett steg bort från den blåa färg som gamla logotyperna för Facebook och Messenger använder. Istället har man valt olika färger beroende på var logotypen används. Lila-orange med Instagram och en mer grönaktig ton i WhatsApp exempelvis.

Facebook kommer även att sätta upp en ny företagssida med mer information om företaget och vad det faktiskt omfattar; något som kanske inte är helt tydligt i skrivande stund för många.

Idag är det oklart hur mottagandet av logotypen kommer att bli och om Facebook lyckas klargöra sina poänger för användarna.

Förändringen är på gång i detta nu och du bör se logotypen i tjänster som Instagram och WhatsApp inom kort – om du inte redan har dem redan idag. Läs mer om nya logotypen på Facebooks officiella pressida här.

Taggar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Close