Audible börjar med reklam i ljudböcker och podcasts

speakers hogtalare bocker shaktirajpurohit unsplash
Foto: shaktirajpurohit, Unsplash

Amazon-ägda Audible börjar med reklam i ljudböcker. Det betyder att bokälskare världen över får stå ut med att lyssna på annonser – men det är inte alla som drabbas. Här är allt du måste veta om annonser i ljudböcker på Audible.

Det här säger Audible om reklam i ljudböcker

Just nu handlar det om ett begränsat test där ett utvalt antal ljudböcker kommer att spela upp annonser med jämna mellanrum.

Annonserna kommer endast att spelas för icke-medlemar vilket betyder att du som redan är betalande prenumerant slipper otyget.

Det är inte heller alla böcker som påverkas, så det är inte heller alla icke-medlemmar som påverkas.

Lästips: Kobo Clara 2E – våra första intryck av nya läsplattan (2022)

Därför börjar Audible med reklam i ljudböcker

Reklamen är ett temporärt test som Audioble säger är till för att ”skaffa sig kunskap om det föränderliga behovet för kunder och partners”.

“Audible is dedicated to continuously optimizing how we deliver audio programming to listeners everywhere. From time to time, Audible tests new products and services to gain knowledge about the evolving needs of our customers and partners.”

Audible på sin hjälpsida

I det här fallet vågar vi nog mena att det inte är något som kunderna har bett om, utan snarare Amazon och deras partners.

Så många annonser måste du lyssna på

Audible säger att du kan förvänta dig upp till åtta reklamtillfällen under en 24-timmarsperiod.

Oavsett hur mycket du lyssnar på ljudböcker under dygnet så kommer du aldrig behöva lyssna på fler än 8 annonser.

Tänk på att den siffran och tidsperioden kan komma att ändras i framtiden. Det är som ovan nämnt ett test och det betyder att förändringar sannolikt är att vänta.

Lästips: Var är Gilla-hjärtat i Spotify?

Vilka ljudböcker har annonser?

Audible har inte avslöjat exakt vilja ljudböcker det handlar om. Däremot vet vi åtminstone att tre format omfattas i testet:

  • Vanliga ljudböcker
  • Podcasts
  • Audible Originals

Utgivarna av ljudböcker, poddar och Audible Originals har fått chansen att delta eller gå ur testet innan det trädde i kraft.

headphone user cafe computer austin distel unsplash
Foto: Austin Distel, Unsplash

Audible tar ett steg i fel riktning

Vi på Tekniksmart tycker att Audible och Amazon gör helt fel som börjar med reklam inuti ljudböcker.

Det är som om vanliga böcker skulle ha ett reklamblad insatt bland sidorna var 50:e blad. Det är ett förkastligt sätt att tjäna extra pengar och vi hoppas att Audible får rejält med kritik från användarna.

Om Audible och Amazon inte får mothugg så kan de dra igång en ny norm som i värsta fall svämmar över till filmer och serier.

Amazon visar redan reklam mellan avsnitten i serier på Prime Video. Tänk om de plötsligt började med reklam mitt i avsnitten också? Vi är inte där än – men steget dit när girigheten svämmar över är inte stort.

Hoppa över reklam i ljudböcker och podcasts

Idag är det enkelt att hoppa över reklamsnuttar i exempelvis podcasts. Alla respektabla podd-appar för mobilen har snabbknappar för att hoppa 10-30 sekunder framåt och bakåt i uppspelningen.

Det betyder att du enkelt tar dig runt reklamen som är inbakad i avsnittet, men vad händer om Audible bestämmer sig för att ta bort den möjligheten i sin egen app?

Vad som kommer i framtiden återstår att se, men räkna med att Audible inte tänker slutar utforska möjligheterna till reklam i ljudböcker och ständigt utmana gränserna för vad användarna tycker är rimligt.

Frågor och svar om reklam i ljudböcker

Har Audible reklam i ljudböcker?

Ja, ljudbokstjänsten har ett pågående test med annonser som spelas i utvalda ljudböcker, podcasts och Audible Originals.

Hur mycket reklam är det i ljudböcker på Audible?

Upp till 8 annonser spelas under en 24-timmarsperiod.

Hur slipper jag reklam i ljudböcker på Audible?

Just nu är den enda möjligheten att vara prenumerant på Premium-tjänsten eller om du köper ljudböckerna. Det är bara gratisanvändare som påverkas (i skrivande stund).

Vilka ljudböcker på Audible har reklam/annonser?

Audible har inte avslöjat vilka ljudböcker som spelar reklam. Det är ett litet antal böcker som påverkas och utgivarna har själva fått välja om de ska delta i annonstestet eller inte.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.