Var är Gilla-hjärtat i Spotify?

Spotify logo
Foto: Alexander Shatov, Unsplash

Använder du Spotify-appen i mobilen och undrar vart det lilla gilla-hjärtat har tagit vägen? Du är nog inte ensam, för en pytteliten förändring från musiktjänstens sida betyder att du inte länge kan använda hjärtat för att lägga till musik i din gilla-lista.

Men ta det lugnt, det är inte fullt så illa som det låter. Du kan fortfarande ”gilla” nya låtar och lägga till dem i dina listor. Ikonen som ser ut som ett hjärta har nämligen inte försvunnit helt, den har bara omvandlats till en cirkel med ett plustecken istället.

Hjärt-ikonen byts ut för att göra det mer intuitivt

Anledningen till att Spotify byter ut hjärtat mot den nya ikonen är inte bara för att göra det visuellt lättare att förstå vad man gör. Det har även skett fler förändringar i bakgrunden som gör det lättare att lägga till låtar i gilla-listor som en del av förbättringarna.

Lästips: Spotify säger upp hundratals anställda

Spotify
Illustration från Spotify som visar hur det fungerar. Bild: Spotify

Du kan trycka en gång eller två gånger snabbt på den nya ikonen. Beroende på vad du väljer så sker följande:

  • Ett tryck: Låten läggs till i din gilla-lista automatiskt
  • Två tryck: Välj en spellista som du lägger till låten i

Om du är i ett album, en spellista eller lyssnar på en ljudbok så kan du lägga till dem i ditt bibliotek med samma knapp. Tryck på den så flyttas det automatiskt och ikonen omvandlas till en grön cirkel med en check-ikon istället.

Den nya funktionen rullar ut på alla marknader just nu. Inom kort syns den i just din mobiltelefon, oavsett om du har en Android-telefon eller iPhone. Läs mer via länken här under om du vill ha utökad information om hur det fungerar och varför ändringarna sker.

Via Spotify

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.