Apple stoppar VPN-baserade reklamblockerare på App Store

Apple tillåter inte längre reklamblockerare som är VPN-baserade att laddas ner via App Store. Anledningen är att de kan stoppa reklam från att visas i applikationer för iOS — och därmed visas inte reklam som Apple får intäkter för.

Först att uppmärksamma nyheten är utvecklaren Future Mind som ville få en ny uppdatering till populära applikationen AdBlock godkänd. Apple ringde upp utvecklaren och sade att uppdateringen inte godkändes då företaget inte längre accepterar blockerare som använder VPN-profiler eller rootcertifikat.

After submitting an appeal to the App Review Board, a member of the Review Team contacted me directly via phone and informed that Apple has officially changed their policy regarding VPN/root certificate based ad blockers on the App Store and is no longer accepting updates of apps, which directly block content in third party apps. The only officially allowed ad blocking method is now Safari Content Blockers.

Det enda sättet att få sin blockerar-applikation eller uppdatering till en befintlig sådan godkänd idag är om den integreras med Safari som ett tillägg. Fristående applikationer kommer inte att godkännas, något som kommer som en blixt från klar himmel för många utvecklare.

Enligt Tomasz Koperski på Future Mind är det hela en stor förändring i Apples policy för reklamblockering. AdBlock har funnits på App Store sen 2014 och var en av de första applikationerna med VPN-baserad reklamblockering. Och nu kan den vara på väg att dö ut.

Det finns ett dussintal liknande applikationer på App Store i skrivande stund och samtliga omfattas av den nya policyn. Apple har inte kommenterat sitt beslut att stoppa applikationer som blockerar annonser i andra applikationer, men det är inte svårt att förstå varför de gör det.

Apple har i alla år arbetat hårt för att inte låta någon utomstående påverka deras strömmar med intäkter till företaget. Annonser i applikationer är en stor intäktskälla och med blockerare som hindrar reklamen från att visas minskar denna. Apple har genom åren tagit många beslut för att stoppa användaruppskattade funktioner och produkter, bara för att säkra sina egna intäkter och syften.