Apple Music växer sig starkare – närmar sig Spotify i storlek

© Apple

Apple Music knappar in på Spotify. Musiktjänsten från Apple fortsätter att gå starkt framåt med 19 procent av marknaden för strömmad musik – jämfört med Spotify som har 35 procent.

Apple Musik är en stor konkurrent till Spotify och musiktjänsten kryper allt närmare med en växande användarskara.

Detta enligt analytikerfirman Counterpoint som nyligen meddelade att deras siffror pekar på en kraftig ökning med användare för Apple Musik under 2019.

Enligt Conterpoint har antalet användare för Apple Musik ökat med 36 procent under 2019. Det ger Apple Music en total marknadsandel på 19 procent, vilket inte är en obetydlig siffra då alla användare är betalande. Detta till skillnad från Spotifys där merparten är gratislyssnare som föredrar reklam framför en månadskostnad.

Apple Musik ska enligt Counterpoint stå för 24 procent av den totala intäktsmängden för strömmad musik under 2019. Spotify står i sin tur för 31 procent. Samtidigt ökade Amazon Music i popularitet med en marknadsandel på 15 procent. En ökning från 10 procent under 2018.

Apple Music och Spotify attraherar användare på olika sätt

De två stora musiktjänsterna Apple Music och Spotify har olika vägar för att attrahera nya användare.

“Spotify maintained its top spot with the help of promotional activities like free Spotify Premium for three months, price cuts, customized campaigns like Spotify and a focus on exclusive content. Tech giants like Amazon, Apple, Google have started focusing on music streaming and have sufficient cash at their disposal to give stiff competition to Spotify.

Apple Music is making improvements in its app like the introduction of night mode, curated playlists to target a group, etc. Similarly, Amazon Music has been trying lossless music and is creating its own niche where it competes with Tidal.”

Spotify satsar stort på exklusivt material, specialkampanjer och andra lockbeten för att dra till sig användare. Apple Music nyttjar sin position som mobiltillverkare, hela sitt ekosystem och funktionsförbättringar för att attrahera sina användare.

Samtidigt är tungviktare som Amazon och Google tillräckligt stora för att på allvar sätta ner foten och förbättra sina tjänster ytterligare om de bara vill det. Så konkurrens finns det gott om på marknaden idag – frågan är bara om Amazon och Google vill gå den vägen.

Extranyhet: Apple vill köpa NextVR för 100 miljoner dollar

https://www.youtube.com/watch?v=mrhMfl6aHjw
Sport i VR är NextVR:s specialitet

NextVR är ett bolag som specialiserat sig på evenemang i VR-miljöer. Främst handlar det om musik och sport, bland annat med avtal med NBA, Wimbledon och Fox Sports.

Apple är redan en storspelare inom musik, film och serier med tjänster för alla tre. Nu kan företaget vara redo att ge sig in på VR-marknaden genom ett direkt uppköp av NextVR. Och prislappen kan stanna kring 100 miljoner dollar eller mer.

Idag finns inga officiella uppgifter om köpet, men enligt uppgifter till webbsajten 9to5mac ska anställda på NextVR redan ha informerats om att de behöver flytta till Apple-kontor i framtiden.

Det är oklart varför Apple vill köpa NextVR. En anledning kan vara att Apple idag satsar på augmenterad verklighet (AR) och vill bredda sig med teknik och kompetens inom VR för att stärka sin position inom det området.

Och eftersom NextVR misslyckats dra in pengar via finansieringar under 2019 och därefter behövde säga upp personal så kan situationen har lockat in Apple som en potentiell köpare.

Nu återstår att se om 1) köpet faktiskt går igenom och 2) vad Apple tänker göra med allt som NextVR kan erbjuda.