Alla appar på App Store kan få demoperioder

apple app store logo

Apple har uppdaterat riktlinjerna för utvecklare som publicerar applikationer på Apple App Store – både för iOS och macOS. Inom kort måste alla appar som har en engångskostnad erbjuda en gratis demoperiod.

  • Om appen kostar pengar ska den ha en gratis demoperiod
  • Gäller inte för gratisappar med prenumerationer
  • Striktare regler för tjänster som fungerar på flera plattformar
  • Utvecklarna får inte förmå användarna att göra köp på andra plattformar

Målet är att göra det enklare för användarna som kan prova apparna utan att det kostar dem några pengar. Ett litet smakprov alltså under en begränsad tidsperiod, exempelvis 14 dagar som är vanligt på många håll.

Många utvecklare har valt att inte släppa sina appar på Mac App Store eftersom de vill kunna erbjuda en gratis testperiod som kan locka in användarna. Dyrare appar som kostar åtskilliga hundralappar är inget man gärna köper utan att ha testat först.

Andra nyheter till App Store reglerar hur tjänster som fungerar på fler plattformar ska erbjuda sina funktioner även på iOS och macOS.

Om användarna nyttjar en tjänst på exempelvis Android, så ska samma funktioner även finnas i en eventuell iOS-app – utan att användaren behöver köpa något på nytt. Dessa funktioner måste även gå att köpa via iOS- eller macOS-appen om användarna vill det.

Dessutom får utvecklarna inte förmå användarna att göra sina köp via andra plattformar. Troligtvis för att Apple vill komma åt den provision som företaget tar vid varje köp.

När Apple nekade appen Steam Link till App Store var det många som reagerade kraftigt. Beslutet var helt enkelt riktlinjerna som säger att appar på App Store inte får vara butiker till andra appar, program eller spel. Mikrotransaktioner är däremot helt okej.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.