Användare av molnlagringstjänsten Google Drive går ut med en skarp varning om att filer helt mystiskt försvinner. Både privata användare och företag finns bland de drabbade, och Google bekräftar att de undersöker vad som hänt.
Problemet drabbar användare av Drive-appen med versionsnummer 84.0.0.0 till 84.0.4.0
Konton återställs och filer går inte att hitta
Exakt hur användarna drabbas verkar skilja sig från fall till fall.
En del säger att enskilda filer har försvunnit, andra menar att deras konto har återställts till hur det såg ut tidigare under året. En användare säger att alla filändringar efter maj 2023 är som bortblåsta.
Filer som försvunnit går inte att hitta. De finns inte i papperskorgen och filhistoriken visar inget. Det är precis som om de inte funnits överhuvudtaget.
Lästips: För många filer på Google Drive – användare varnas
Google svarar på problemet
Google är medvetna om att det finns ett problem med filerna på molnlagringstjänsten Drive.
Den officiella supporten säger att användare inte ska försöka “fulhacka” sig till en lösning själva. Istället uppmanas de som drabbats att vänta på en officiell fix från Google.
Specifikt säger supporten att användare INTE ska:
- Koppla från Google-kontot från Drive-appen för Desktop
- Ta bort eller flytta “app data”-mappen på hårddisken.
Det gäller följande mappar:
- Windows: %USERPROFILE%\AppData\Local\Google\DriveFS
- macOS: ~/Library/Application Support/Google/DriveFS
Trots rekommendationen har några tekniskt kunniga lyckats återskapa åtminstone delar av de borttagna filerna genom att fixa med cachedatan.
Oklart vad som är problemet
Just nu vet ingen vad som är felet med de försvunna filerna.
Det ryktas och pratas om att synkroniseringen av mappar har slutat att fungera på grund av en bugg, och att det kanske är en del av problematiken.
Eftersom det inte är fastställt vad som är fel så är det bäst att göra så lite som möjligt med Drive-kontot tills en lösning är redo. Ju mindre du använder din molnlagringstjänst, desto lägre är risken att något mer går fel.
Lästips: Google Drive falskvarnar för brott mot upphovsrätten
Lösningen enligt användare
Minst en användare har lyckats återställa filerna efter att ha drabbats. Personen skriver på det officiella Google-forumet att problemet är tvådelat:
- Nya filer synkroniserades inte från datorn till servrarna för Google Drive
- Den lokala profilen för Google Drive återställdes på datorn
Det betyder helt enkelt att filerna i Drive-mappen på datorn inte laddades upp till servrarna och samtidigt raderades från hårddisken. Ouch.
För att rädda filerna behövdes en 9-stegsprocess. Den är detaljerad här under, men tänk på att INTE följa den om du inte är extremt säker på vad du gör. Risken är stor att du förstör mer än du återskapar.
- Avinstallera Google Drive
- Installera en äldre version av Drive-appen (v82 eller v83 fungerar)
- Stäng av tjänsterna för Google Update i Windows / macOS
- Stäng av de schemalagda uppgifterna för Google Update i Windows / macOS
- Säkerställ att Google Drive inte körs i operativsystemet
- Gå till användarmappen för Google Drive (se ovan) > Google > DriveFS > mappen med ett långt nummer
- Gå till mappen ”Backup” och kopiera allt som finns där till mappen i punkt 6
- Starta Google Drive
- Gå till Google Drive-mappen och kopiera ALLT som finns där till en plats utanför molnlagringstjänsten
Vågar du prova så får du gärna skriva hur det gick som en kommentar för andra att läsa här.
Via The Register och The Verge
Lämna ett svar
Visa kommentarer