Sony upplever betydande framgångar med sin PlayStation 5, enligt en högre chef inom spel. Konsolen har överstigit 50 miljoner enheter i total försäljning och uppnådde sin bästa försäljning någonsin under Black Friday-perioden.
Summering av artikeln
- Har sålts i över 50 miljoner exemplar världen över
- Sony ser positivt på försäljning av PS5 under julhandeln
- Målet är 25 miljoner PS5-försäljningar under den nuvarande räkenskapsperioden (slutar den 31 mars 2024)
- PS5-försäljningen har fått ett uppsving tack vare lanseringen av Marvel’s Spider-Man 2
- Sony satsar stort på live-servicespel
Under sitt fjärde år förväntas PS5 fortsätta sälja stort även under julhandeln. Sony siktar på att nå ett rekordförsäljningsmål på 25 miljoner enheter för det nuvarande räkenskapsåret, som avslutas den 31 mars 2024.
Eric Lempel, Sonys senior vice president för global marknadsföring, försäljning och affärsoperationer, uttryckte förtroende för att uppnå detta mål, med hänvisning till stark försäljningsmomentum i november och december.
“Given the momentum we’ve had in November and a lot of what we’re seeing in December, just in general we’re feeling very good about sales overall. We are still pushing really hard and I think we will have a record-breaking year no matter where we end up.
… We’ve done some good promotions this year. I will say we’ve done fewer promotions at this stage of the lifecycle than we ever have in the history of the company,”
Eric Lempel, Sony
Lästips: Tre stora nyheter till Playstation 5 Pro
Spelen är en stor inkomstkälla för Sony
Speldivisionen är en central del av Sonys verksamhet, som den största enheten efter försäljning och den näst största bidragsgivaren till driftsresultatet efter musikdivisionen.
Trots initiala oro bland investerare på grund av svagare än förväntade försäljning tidigare under året, förblir Sony optimistiska. Företaget erkänner att målet på 25 miljoner enheter är ambitiöst men uppnåeligt. Lempel framhöll Sonys strategiska tillvägagångssätt för kampanjer, och noterade färre kampanjer i detta skede jämfört med tidigare år.
PS5 stod inför tidiga utmaningar med leveranskedjan, men dessa har sedan dess lättat. Konsolen får nu medvind med lanseringen av populära titlar som ”Marvel’s Spider-Man 2”, som släpptes den 20 oktober.
Lästips: Playstation 5 Slim släpps i Sverige den 1 december
Skifte till liveservice-spel
Medan Sony är känt för sina enspelartitlar, expanderar de nu in i live-service spel, som erbjuder kontinuerligt onlinespel. Denna förändring ledde dock till att ett online-spel från ”The Last of Us”-serien av Sonys Naughty Dog ställdes in, för att fokusera på enspelartitlar.
Medan spelindustrin utforskar molnteknik, som möjliggör spel utan fysisk hårdvara, fortsätter Sony att fokusera på konsolspel. Denna strategi är i linje med industritrenden, som ses med Nintendos Switch, som förblir populär tack vare nya spelreleaser.
Sony planerar att släppa flera efterlängtade spel, inklusive ”The Last of Us Part II Remastered” i januari och den tidsbegränsade exklusiva ”Final Fantasy VII Rebirth” i februari.
Ny PS5:a på marknaden – Pro-modell på gång
Lempel förblir positiv om PS5:s utsikter och säger, ”Vi trycker fortfarande på riktigt hårt och jag tror att vi kommer att ha ett rekordbrytande år oavsett var vi hamnar.”
Med en ny Playstation 5-modell på marknaden (med ett något högre pris än originalmodellen från 2020) kan Sony befästa sin position som en av de ledande konsoltillverkarna idag.
Och med rykten om en Playstation 5 Pro på gång för 2025 tror vi att Microsoft får en riktigt tuff tid framför sig – om de inte gör något mycket drastiskt med Xbox-serien. Vi vet redan idag att Playstation 5 säljer tre gånger bättre än Xbox Series X/S.
Hur kan Microsoft och Nintendo kontra succén som Sony åtnjuter med PS5:an just nu?
Lämna ett svar
Visa kommentarer