YouTube Remix är en ny musiktjänst som kan lanseras i mars

YouTube kommer att lansera en musiktjänst under mars månad nästa år. Enligt uppgift finns färdiga avtal med Warner Music medan Sony, Merlin och Universal ska stå på tur.

Musiktjänsten från YouTube har inget officiellt namn men kallas internet för ”Remix”. Musiktjänsten ska vara en ren betaltjänst som påminner mycket om Spotify men med större fokus på videoklipp.

Det här är inte första gången som Google och YouTube ger sig in i musikbranschen på det här viset. Under 2011 släpptes Google Play Music och tre år senare kom YouTube Music. Den populära videosajten har dessutom YouTube Red som enklast förklaras som en reklamfri variant av YouTube.

På senare år har Spotify och Apple Music tagit allt större andelar på marknaden medan Google halkat efter sina konkurrenter. YouTube har dessutom kritiserats av musikbranschen för bristande ersättning till upphovsrättsinnehavarna.

Musik är den populäraste kategorin på YouTube med åtskilliga miljarder visningar av musikvideor och dylikt. En marknad som de stora musikbolaget tveklöst vill ha mer pengar från.

Fortfarande okänt vad YouTube Remix kommer att kosta

YouTube Remix kan vara den ultimata tjänsten för de som ofta hänger på videosajten och vill ha en mer komplett lösning med bättre musikupplevelser. Om Remix kan attrahera på marknaden återstår dock att se, vi vet ännu inte vad prislappen kommer att landa på exempelvis.

En intern källa med insyn i projektet säger till webbsajten Bloomberg att Remix får Spotify-liknande on-demand-funktionalitet, men också inbäddad funktionalitet från YouTube, som visning av videoklipp direkt i Remix.

Med Spotify och Apple Music som väl inarbetade aktörer på marknaden blir det tufft för YouTube att slå sig in på allvar med Remix. Visst är YouTube ett känt namn, men det är primärt för videoklipp vilket kan bli svårt för ägaren Alphabet Inc att vända synen på YouTube.

 

 

Prenumerera på våra nyheter här