Spel

Xbox Series X: Stöd för hårdvaruaccelererat 3D-ljud

Xbox Series X ger dig en mer välljudande upplevelse när spelkonsolen släpps i vinter. Detta då Xbox Series X får stöd för hårdvaruaccelererat 3D-ljud.

Med hårdvaruaccelererat 3D-ljud spelkonsolen positionera ljudkällor i rummet utan att prestandan påverkas. Ljudet optimeras automatiskt för avstånd och ger en mer realistisk representation än tidigare var möjligt.

Microsoft samarbetar med Dolby för att implementera stödet och håller en presentation den 18 mars där personer som arbetat med ljuddesignen till både Borderlands 3 och Gears of War 5 finns med.

Learn from the audio designers of Borderlands 3 and Gears of War 5 around how a collaboration between Microsoft, Dolby, and our middleware partners kicked off a revolution with spatial sound that turns any pair of headphones into a multi-dimensional gateway to another world. Attendees will dive deep into the audio design pipeline (Project Acoustics) and the relationship to dedicated hardware-acceleration on newer generation Xbox consoles

Att ljudet är hårdvaruaccelererat betyder att det finns speciella kretsar i spelkonsolen som gör alla beräkningar. Det avlastar processor som får mer resurser till andra, viktiga saker. Dessutom vet vi att ljudet inte kommer att beräknas på grafikkretsen som det tidigare ryktats.

Istället frigörs resurser även på grafikkretsen så att denna bland annat kan hantera stödet för raytracing på ett bättre sätt (och med fler lediga resurser).

Nämnvärt är att även Playstation 5 har stöd för hårdvaruaccelererat 3D-ljud. Något som Sony själva har bekräftat. Både Playstation 5 och Xbox Series X släpps i slutet av 2020 med idag obekräftade specifikationer och prisuppgifter.

Taggar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Close