World of Warcraft har uppdaterats med optimeringar för DirectX 12

World of Warcraft 950x500

World of Warcraft uppdateras med bättre stöd för moderna grafikkort. Spelet kan nu använda DirectX 12 mer optimalt vilket ger upp till 35 procent högre bildfrekvens – ett stort lyft som verkligen gör skillnad för de flesta.

  • Ger en mjukare, bekvämare bild med snabbare bildvisningsfrekvens
  • Bättre optimering för nyare hårdvara som stöder DirectX 12
  • World of Warcraft bygger på en gammal, utdaterad grund
  • Xbox Live släpps till Android, iOS & Switch

Skillnaden mot tidigare är att Blizzard har implementerat stöd för en teknik som heter ”Multithreaded Optimizations”. I praktiken betyder det att World of Warcraft kan använda fler processortrådar och därmed göra fler beräkningar samtidigt.

Hårdvaran utnyttjas bättre och spelet kan visa fler bilder per sekund. I slutändan betyder det att du får en jämnare och mjukare bildvisning som gör att spelet känns trevligare att kolla på helt enkelt.

För att dra nytta av fördelarna krävs att du har en hyggligt modern dator. Närmare bestämt ett grafikkort som stöder DirectX 12. Exakt hur stor förbättring du märker beror på hårdvaran i datorn, grafikinställningarna och din upplösning på skärmen.

När AMD belyser förbättringen på sin webbsajt pekar de på förbättringar upp till 35 procent i högre bildvisningsfrekvens. Då med en Ryzen 5 2500X-processor som ökade från 43,2 till 58,1 bildrutor per sekund i ett internt test. Med en Ryzen 7 2700X blev ökningen från 42,7 till 58,2 i samma test.

I båda fallen använde AMD ett Nvidia Geforce GTX 1080, skärmupplösningen 1 920 x 1 080 och inställningsnivå 10 på grafikinställningarna i World of Warcraft.

Okej, men hur viktigt är det här för mig?

Det beror givetvis på hur bra eller dålig gamingdator som du använder med World of Warcraft. En kraftfull dator kommer inte att ge en lika positiv påverkan som en lite långsammare modell.

Med det sagt så är World of Warcraft långt ifrån så optimerad som spelet borde vara 2019. Grunden i spelet bygger på flera år gammal teknologi som inte är väl anpassad för dagens, moderna processorer och grafikkort. För varje större uppgradering sker förbättringar, men Blizzard måste göra något riktigt radikalt för att på allvar optimera för nyare hårdvara.

Ett steg på vägen har varit att ta bort stödet för DirectX 9, vilket skedde under 2018.

Den stora frågan är nu hur mycket Blizzard faktiskt kan skruva i sin gamla spelmotor. De har redan gjort otroliga förbättringar sen 2004 när spelet först släpptes. Hur mycket till kan de justera, optimera, ändra och peta runt i innan det är praktisk omöjligt att förbättra World of Warcraft mer rent grafiskt?

Har du uppdaterat World of Warcraft? Och i så fall, har du märkt någon skillnad mot innan? Skriv en kommentar och berätta!

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.