Spel

Xbox Live släpps till Android, iOS & Switch

Microsoft vill släppa Xbox Live till fler plattformar. Bland annat Android, iOS och Nintendo Switch. Däremot utelämnas Playstation-konsolerna, vilket kanske inte är speciellt förvånande.

Målet är att släppa ett komplett utvecklarpaket, ett så kallat SDK, på alla plattformarna. Det gör att utvecklare kan implementera en rad funktioner från Xbox Live i sina spel. Exempelvis achievements, vänlista och flerspelarstöd.

När släppet sker tar Microsoft ett stort steg framåt för en mer utbredd crossplatform-integration mellan olika system. Vi har sett små försök tidigare, men det här ger en betydligt större bredd med tanke på mobilspelens popularitet.

Så vad är då fördelen med den integration som Microsoft vill erbjuda utvecklarna? Det tydligaste är att du som redan har ett Xbox Live-konto och en Xbox kommer åt en del av funktionerna även i mobilspel. Du kan prata med vänner och synkronisera mobilspel som finns i mobil och på Xbox.

Från 400 miljoner till 2 miljarder Xbox Live-enheter

Microsoft säger i ett pressmeddelande att de idag har Xbox Live på fler än 400 miljoner enheter med 68 miljoner aktivia spelare. Siffran över antalet enheter kommer att öka med ytterligare två miljarder om man ser till potentiell räckvidd.

Ännu bättre blir det när Microsoft lanserar xCloud senare under 2019. En tjänst för att strömma spel direkt till PC, spelkonsoler samt mobiltelefoner och surfplattor. En tjänst som kan betyda att din Android- eller iOS-telefon kan köra spel som Halo och Gears of War i framtiden.

Lägg till Xbox Game Pass som är en prenumeration på spel och Microsoft kan ha en perfekt, komplett tjänst för gaming på dator, spelkonsol och mobiltelefon.

Microsoft håller i spelkonferensen Game Developers Conference den 18 mars. Då lär vi få reda på mer om företagets planer kring Xbox Live.

Källa
The Verge
Taggar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Close