När Microsoft lanserade Windows 10 hade företaget stora förhoppningar om att nå 1 miljard användare inom de första tre åren. Något som snabbt grusades med nedläggningen av Windows Mobile. Istället har Windows 10 idag nått 600 miljoner enheter, vilket får sägas vara föredömligt ändå.
- Nådde aldrig målet om 1 miljard enheter inom tre år
- Satsar stort på Indien och Kina
- Snabba expansionen sänktes av Windows Mobile
- Uppgradera gratis till Windows 10 via Microsoft själva
I efterhand är det inte svårt tt se hur Windows Mobile kraftigt begränsar utbredningen av Windows 10. Den mobila plattformen blev ett magplask av bibliska proportioner och lär vara något som man bara viskar om i Microsofts korridorer många år framöver.
Med det sagt är 600 miljoner absolut ingen siffra att fnysa åt. Om operativsystemet fortsätter att växa på marknaden i samma takt som tidigare kan Microsoft nå sitt mål runt 2019/2020. Mycket tack vare företag vars maskiner uppgraderas efterhand.
Ett annat sätt för Windows 10 att växa är den kinesiska marknaden där Windows 7 fortfarande regerar (följt av Windows XP), speciellt bland de många spelintresserade som fått större fotfäste med åren.
Kan växa snabbt med Windows 10 S
Microsoft arbetar aktivt med att slå sig in på marknader där ekonomin växer sig starkare och med det den tekniska utveckligen. Exempelvis rör det länder som Indien och Kina.
Med Windows 10 S har företaget tagit fram ett budgetalternativ som ska attrahera till uppgradering från äldre Windows-versioner. Det gäller främst de som funderat på att köpa en Chromebook, men eftersom Windows 10 S kan uppgraderas i efterhand till en full-version kan Microsofts alternativ vara mer intressant.
Utmaningen ligger i att faktiskt kunna marknadsföra Windows 10 S på ett bra sätt i Indien och Kina. Med begränsad funktionalitet tappar man snabbt anledningar till att skaffa den billigare varianten, och då är det lättare att stanna kvar med exempelvis Windows 7.
Här är intressanta fakta om varför Microsoft desperat vill få in Windows 10 i Kina och Indien:
Om 100 procent av befolkningen i USA ägde en dator med Windows 10 och 12 procent av den totala befolkningen i Indien och Kina använde Windows 7, då skulle det äldre operativsystemet fortfarande ha 50 procent av den totala marknaden.
Bara mellanklassen i Kina beräknas till fler än den totala befolkningen på 320 miljoner i USA. Det är 320 miljoner anledningar för Microsoft att marknadsföra Windows 10 stenhårt i Kina.
Har du Windows 10 på din dator, eller kanske avvaktar du fortfarande med en äldre version? I så fall – skriv gärna en rad här under och berätta om varför du inte har uppgraderat än!
Lämna ett svar
Visa kommentarer