Microsoft har meddelat att Windows 10 Build 1709 får uttökat stöd med uppdateringar i sex månader. Anledningen är COVID-19 och stödet gäller bara företagslicenser samt studerande.
- Gäller inte vanliga konsumentlicenser
- Gör att företag och skolor får extra tid att underhålla datorerna
- Minskar belastningen på kritiska system och administratörer
- Lästips: KB4551762 till Windows 10 – stora problem för användarna
Normalt skulle Windows 10 Build 1709 ha slutat ha stöd i april 2020. Det är en ganska dålig tid att tvinga mängder av användare att uppgradera när de måste arbeta hemifrån på grund av coronaviruset.
För att underlätta och inte lägga fler krav på en redan enorm hög med stress så har Microsoft valt att forsätta underhålla och ge stöd åt Windows 10 Build 1709 för minst sex månader till.
Det betyder inte att användare av Windows 10 Build 1709 får nya funktioner som finns i senare versioner. Istället är det bara sårbarheter och kritiska buggar som fixas – vilket inte är så lite bara det.
Här är den omarbetade tidslinjen för Windows 10 Build 1709:
- 17 oktober 2017: Initiala lanseringen av Build 1709
- 9 april 2019: Microsoft lägger ner stödet för normala Home- och Pro-användare
- 14 april 2020: Planerade datumet för att lägga ner stöd för Enterprise- och Education-licenser
- 13 oktober 2020: Nya datumet för Enterprice- och Education-licenser
Lästips: Windows 10X kan installera uppdateringar på under 90 sekunder
Microsoft har en underhållsperiod på 18 månader för konsumentlicenser medan företagslicenser har 30 månader. Det betyder att du inte behöver uppgradera datorn med en ny version av Windows 10 på ett bra tag – men det är rekommenderat att du inte väntar för länge.
Vi rekommenderar att du inte uppgraderar omedelbart när en ny version släpps. Avvakta några veckor, kolla läget och se om andra drabbas av kritiska problem. Om inget rapporteras kan du uppgradera (glöm inte att säkerhetskopiera dina filer först).
Lämna ett svar
Visa kommentarer