Sony har meddelat att Playstation 5 äntligen är på gång att få VRR-stöd. Och det är något som många (väldigt många!) har väntat på riktigt länge. Stödet är under utveckling och kommer att släppas inom några månader.
VRR (Variable Refresh Rate) är en teknik som gör att uppdateringsfrekvensen på bildskärmen kan uppdateras dynamiskt så att det inte visas visuella artefakter. Det minskar risken att vissa bildrutor måste tas bort eller visas två gånger.
Läs mer: Sony släpper färgglada paneler till Playstation 5
VRR fungerar med alla spel på Playstation 5
En stor fördel med VRR är att bildvisningen upplevs som mjukare och behagligare när du spelar. Det märks inte minst i exempelvis Elden Ring där Xbox Series X har ett betydligt trevligt flyt i grafiken med VRR där Playstation 5 känns ryckigare.
Vi jämförde grafikvisningen i Elden ring mellan Xbox Series X och Playstation 5 på en LG OLED65C1. Skillnaden är minst sagt kännbar och vi kan konstatera att Xbox Series X var det föredragna alternativet tack vare VRR-stödet.
För att aktivera VRR så krävs att både bildkällan (spelkonsol eller dator) och bildskärmen har rätt stöd.
Med Playstation 5 kommer VRR-stödet att fungera oavsett om spelen har uppdaterats för det eller inte. Du kan även avaktivera stödet för specifika spel om du upplever grafiska problem.
Läs mer: Nya Playstation 5 är varmare och drar mer ström
VRR-stödet släpps till Playstation 5 inom några månader
Det är inte fastställt exakt när nya uppdateringen kommer till spelkonsolen. Men Sony säger åtminstone att vi kan förvänta oss VRR-stödet inom de kommande månaderna. Vilket kanske inte är helt upplyftande nyheter.
Nämnvärt så här på slutet är att VRR finns i flera olika varianter och former. Standardvarianten kallas bara VRR och är den som Playstation 5 får. Sen finns Adaptive Sync som utvecklats av VESA samt G-Sync och FreeSync som är framtagna av Nvidia respektive AMD.
Lämna ett svar
Visa kommentarer