Verktyg som hjälper din hemsida att ranka i sökmotorer

google search console myriam jessier unsplash

För dig som har ett företag i en konkurrensutsatt bransch är det helt avgörande att ranka högt i sökmotorer. Många tror kanske att det är tekniskt invecklat att göra en hemsida mer synlig i till exempel Google. De som har ekonomiska möjligheter kanske anlitar en byrå eller anställer någon. Andra kanske ger upp tanken på att få hemsidan att ranka bättre, eller skjuter projektet på framtiden. Idag finns det dock verktyg som kan göra en stor del av arbetet åt dig. Här tar vi tillsammans med byrån Topdog en titt på appar och program för SEO som du kan använda själv.

Vilka olika typer av verktyg finns det på marknaden?

Utbudet av appar och program som kan hjälpa dig som tänker flytta fram dina positioner online är stort idag. Här är några exempel på vad du kan använda olika verktyg till för att optimera en hemsida för sökmotorer:

  • Sökordsanalys
  • Teknisk analys
  • Övervaka ranking
  • Konkurrentanalys

Anpassa sidan efter besökarnas sökfraser

En vanlig typ av verktyg som kan göra stor nytta är de som hittar populära sökord. Syftet med det är att hemsidan ska dyka upp som alternativ när någon gör en sökning på en viss fras i en sökmotor. Sökmotoroptimering bygger på att man analyserar sökintentionerna hos sin målgrupp. För att göra det kan du använda verktyg som kan se vilka sökfraser som är intressanta utifrån vad du säljer. Kända exempel på verktyg för sökmotoroptimering är Google Keyword Planner och Google Trends. Google Search Console är ett gratisprogram för trafik- och sökordsanalys. Det finns många andra, som inte är utvecklade av eller för Google, som kan hjälpa dig att ranka i andra sökmotorer.

Förbättra den tekniska prestationen

Verktyg för teknisk analys syftar till att identifiera eventuella tekniska fel på en hemsida. Det kan till exempel handla om att sidan ska vara indexerad så att sökmotorn hittar den. Teknisk analys handlar också om att en hemsida ska vara mobilanpassad och lättnavigerad. Det finns många verktyg som hjälper dig att identifiera tekniska fel så att du själv kan åtgärda dem. Google Search Console är ett exempel på ett verktyg som kan användas till detta.

Håll koll på din och dina konkurrenters ranking

För att veta om du behöver förbättra din hemsida för att ranka bättre behöver du ha koll på hur synlig din hemsida är i dagsläget. En tredje kategori av hjälpmedel syftar till just det. De samlar in statistik över din ranking och ger dig information om hur din hemsida presterar i sökmotorerna. Sådana verktyg kan vara sofistikerade och till exempel se till så att du hela tiden har koll på vilken ranking din sida har på specifika sökord, jämfört med dina största konkurrenter. Verktyg för konkurrentanalys kan i realtid visa hur viktigt det är med sökmotoroptimering. Kanske ligger du redan så bra till att det inte behöver göras så mycket just nu. Ett exempel på ett sådant verktyg är Ahrefs.

Ett verktyg som klarar det mesta

Att lära sig att använda flera olika verktyg för att förbättra hemsidas ranking kan kännas som överkurs för många. Även om verktyg är utvecklade för att vara smidiga att använda så kan det vara en utmaning om det handlar om flera olika hjälpmedel för olika syften. Det finns dock program som kan göra mer än en sak!

Morningscore är ett exempel på ett SEO-hjälpmedel som du kan använda till mycket. Det blir därför något av en allt-i-ett-lösning för dig som vill att din hemsida ska hamna högre i sökmotorerna. Det är något som du kan spara en hel del tid på. Samtidigt är det tillräckligt sofistikerat för att passa även avancerade användare. SEMrush är ett annat verktyg som är mer eller mindre komplett, och som kan ersätta flera verktyg för avgränsade uppgifter. En fördel med att inte använda för många verktyg är att du slipper drunkna i data. Det är bra att du, genom att använda flera verktyg, kan få mycket information. Men om det tar för mycket tid att analysera informationen och omsätta den i aktiviteter som skapar värde så har du hamnat lite fel.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.