Varning för dyra Wordle-kloner på Apple App Store

Kan kosta dig en hel del pengar helt i onödan

wordle the new york time 2022

Trots att Apple redan har rensat ut mängder av Wordle-kloner från App Store en gång tidigare så fullkomligt flödar de in i butiken just nu. Och det är viktigt att poängtera att Wordle faktiskt inte har en officiell app än. Huruvida The New York Times släpper en i framtiden återstår att se.

Eftersom Wordle är mycket lik spelet Lingo så är det nog svårt (eller helt omöjligt) för The New Work Times att blockera alla kloner som dyker upp. Många av klonerna är dessutom riktigt välgjorda och är varianter av Wordle med lite olika ”twists” på hur spelen fungerar.

Varningen gäller de appar som har dyra prenumerationer och i värsta fall kan kosta dig hundratals kronor varje år om du inte är försiktig. Ett exempel är appen ”Wordle – The App” från utvecklaren Zach Shakked som tar 30 USD varje år i avgift för att spela. Exemplet är bland de extrema, men samtidigt en viktig varning. I många andra fall finns in-game-köp från några tior upp till ungefär hundralappen.

Det ska också sägas att många av klonerna har fler funktioner och snyggare grafik än originalet i webbläsaren. Huruvida det är viktigt och värt att betala för är så klart väldigt subjektivt.

Originalspelet Wordle är helt kostnadsfritt att spela just nu, både på desktop och i mobiltelefonen.

Wordle utvecklades av Josh Wardle som i sin tur sålde spelet till The New Work Times. I framtiden kommer spelet att hamna bakom en betalvägg för abonnenter på tidningen, men idag är det fortfarande gratis att spela. Så om du är intresserad av Wordle – undvik de dyra klonerna som kostar pengar.

Det är oklart varför Apple tog bort klonerna första gången och huruvida de kommer att ta bort de nya från App Store.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.