Apple har släppt iOS 10 men kanske är det bäst att avvakta lite innan du uppdaterar din iPhone eller iPad.
Mängder av användare vittnar om att iOS 10 avbryts under sin installation. Det tvingar telefonen eller surfplattan som uppdateras att återställas med hjälp av iTunes.
Därför är det viktigt att du gör en säkerhetskopiering innan du startar uppdateringsprocessen. Annars riskerar du att förlora viktig data som kan gå förlorad om något går fel.
Och skulle den där otrevliga skärmen visas där du tvingas ansluta telefonen till iTunes så är det inte säkert att det löser ditt problem. En del användare rapporterar att det kan ge felmeddelandet ”An unknown error occurred (1671)”.
Det enda du kan göra då är att låta telefonen eller surfplattan ligga en stund och prova igen. Förhoppningsvis kan iTunes återställa enheten efter en eller flera försök.
Lästips: Om din Iphone hänger sig vid uppdatering – så gör du!
Apple har bekräftat att det fanns ett problem men att de löste detta kort efter lanseringen av iOS 10. Så här skriver de på sin webbsajt:
We experienced a brief issue with the software update process, affecting a small number of users during the first hour of availability. The problem was quickly resolved and we apologize to those customers. Anyone who was affected should connect to iTunes to complete the update or contact AppleCare for help.
Det verkar om en del trots allt drabbas av fel under installationen av uppdateringen, så det är oklart om det rör sig om samma problem. Nämnvärt är att problemet med telefoner som slutar fungera ser ut att finnas med alla äldre modeller. Då menar vi iPhone 6s och iPhone 6s Plus och äldre.
Har du drabbats? Kommentera gärna och berätta!
Det är alltså bara uppdateringen som laddas ner trådlöst som kan hänga eller?
Ja det stämmer. Endast den uppdateringen som skickas OTA (Over-The-Air) påverkas.
Apple rekommenderar att man uppdaterar via iTunes för att slippa problemet.
Med vänliga hälsningar
Mikael
Jag har en 6S som är uppdaterad till ios 10.0.2 och mitt ljud strular …
Har jag hörlurar i och det ringer så knastrar det i ringsignalen precis som om högtalarna är sprängda och det ringer inte i hörlurarna, sen kan jag inte svara i mina hörlurar för då hörs inget ljud men om jag slår över till högtalare och tillbaka till hörlurar direkt så hörs ljudet i hörlurarna och jag kan prata…
och musik i hörlurarna funkar inte , hörs inget ljud!
Någon mer som haft problemet?
Jag också en 6S och upplever problem med ljudet efter uppdatering till 10.0.2. Hörlurarna fungerar att lyssna i men inte att prata i. Om det ringer och man svarar hörs inget i lurarna, drar jag ur dem hör jag fortfarande inget i telefonen. Jag måste ta ur dem, sätta på högtalare och sedan slå av högtalare igen, då kan jag prata i telefonen som vanligt, lurarna fungerar fortfarande inte. Hopplöst!
För övrigt fungerar ljud och lurar bra, till radio, musik etc.
Har samma problem. Har det löst sig på något vis för dig?
Ja faktiskt så har det löst sig efter att jag gjorde en ”forcerad” omstart, dvs håller ner båda knapparna och väntar tills den stängt av sig, och sedan startar den igen. Nu kan jag svara och prata i lurarna. Ibland går det dock inte att svara i telefonen alls (även utan lurar) men det upplever jag också har minskat efter omstarten.
Hej!
Uppdaterade min 5s, och alla bilder blev vita… Någon mer som varit med om detta?!
Hjälp!
Har en iPhone 6, den började krångla efter uppdatering, iOS 10.1. Jag kan inte kolla på mina filmer som jag filmat själv, står bara och snurrar om man är på wifi, ansluter jag till 3G fungerar de lite bättre, men hackar lite.
Har uppdaterat, får starta om flera gånger om dagen ibland ändå samma problem med ljudet som ni skriver ovan. Vad man ska göra… Köpa annan lur?
Har en 6sPlus och efter uppdateringen visas bara äpplet… Har testat att låta den vara i ca två timmat försöker starta om, sätta i laddaren på nytt men inget liv…
Har en 6s där telefonen/mobilnätet slutade att fungera efter upp dateringen till iOS 10.1
Talat med operatören Telia ett flertal gånger men felet menar de är inte mobiloperatören utan det är själva telefonen som inte fungerar inte längre.
Någon som vet vad man kan göra ?
Kan man göra om uppdateringen eller nerdatera den?
Hej Kajsa,
Det finns några tips att prova – kolla den här artikeln så får du kanske hjälp.
https://tekniksmart.se/losningarna-mobilanslutning-mobildata-som-inte-fungerar-pa-iphone/
Med vänliga hälsningar
Mikael