Universitet släppte pinsam information om Facebook – nu slår företaget tillbaka

Facebook pins logo
Foto: NeONBRAND, Unsplash

Facebook tycker inte om att New York University undersöker hur företaget visar och hanterar politiska annonser på sin sajt. I ett brev hotar Facebook med återgärder om universitetet inte slutar samla datan.

New York University har initierat ett projekt som heter Ad Observatory. Projektets uppgift är att tillsammans med fler än 6 000 frivilliga studenter samla data om politiska annonser som visas på Facebook.

Insamlingen av data sker med hjälp av webbläsartillägget AdObserver – och det är tillägget som Facebook menar är boven i dramat. Enligt talespersonen Allison Hendrix för Facebook är det (enligt företagets TOS) inte tillåtet att använda så kallade ”scrapers” för att samla data från Facebook på något vis.

En ”scraper” är ett verktyg vars uppgift är att samla data av olika slag och används ofta för att snabbt skaffa sig stora mängder information utan att behöva göra ett manuellt arbete.

Att Facebook ger sig på New York University just nu har sannolikt med en rapport som universitetet släppte förra veckan. En rapport som avslöjande att Facebook inte följer sina egna annonsregler för politiska annonser

Med hjälpa av insamlad annonsdata konstaterade New York University att Facebook inte märker alla politiska annonser på korrekt sätt. Facebooks egna regler säger att den typen av annonser måste visa vem som betalat för visningen, men det sker inte på många annonser.

Om inte universitetet slutar använda verktyg för att skrapa annonsdata hotar Facebook med rättsliga åtgärder. Talespersonen säger också att företaget kan uppdatera sin kod för att aktivt blockera webbläsartillägget om det behövs.

Här kan du läsa mer om nyheten: