Triggers i våra populära spel

achievements games

Att använda sig av olika triggers för att väcka publikens intresse är långt ifrån någon nyhet. Inom spelvärlden har vi sett detta långt innan spelen digitaliserades (tänk alla enarmade banditer som plingar till vid vinst) och utvecklarna i Silicon Valley har implementerat liknande triggers i våra sociala medier. Det är ingen slump att det dröjer någon sekund extra innan antalet aviseringar visas efter att allt annat har laddats på Twitter. Med denna fördröjning vill man skapa en känsla av spänning och “vinst” för användaren.

I denna artikeln tänkte vi presentera några populära spel, som använder sig av olika sorters triggers för att pocka på spelarnas intresse och egga till utökad interaktion.

Counter-Strike

1999 kom det älskade FPS-spelet Counter-Strike till världen. Sedan dess har ett gäng uppföljare och spinoffer släppts, men en sak har bestått: “CS” är fortfarande ett av världens mest populära E-sportspel. Runt om i världen tävlar skickliga spelare mot varandra i turneringar där pengar så väl som nya prylar finns i vinstpotten. Just möjligheten att belönas med nya items efter ett avslutat game, är en väldigt framgångsrik trigger. Inte minst då sällsynta objekt kan säljas för flera tusen kronor.

Empire Puzzles

Empire Puzzles är ett av många mobilspel där man ska bygga upp en bas och träna olika hjältar för att slåss mot andra användare. I detta spel använder sig utvecklarna av flera intressanta triggers. Bland annat blir det hela tiden dyrare och mer tidskrävande att bygga nya byggnader. Medan de första byggnaderna bara tar några sekunder att färdigställa kan de senare ta flera dagar, till och med veckor. Detta kan spelarna komma undan genom att betala riktiga pengar och på så sätt påskynda byggnadstiden.

Men det räcker inte med att ha bra byggnader för att vinna. Man måste ha starka hjältar med. Dessa kan man i sin tur få genom att spela på olika lotterier. Antingen genom att belönas med lottokuponger genom sitt spelande, eller genom att köpa kuponger direkt.

Super Smash Bros

Nintendo är ett företag som mer eller mindre alltid har använt sig av triggers från casinovärlden. I massor av tidiga Nintendospel har spelarna möjligheten att spela på en slotmaskin för att vinna olika samlarobjekt eller fördelar, något som motiverar dem till att fortsätta samla mynt eller de olika spelvalutor som används för att göra nya spins. Detta har levt kvar i den populära spelserien Super Smash Bros, där ett stort sidospår i spelet är att samla på “trofeer”.

Dessa trofeer går antingen att plocka upp på olika banor och minispel, eller att vinna genom att betta i en slotspelsliknande vinstmaskin. Ju mer spelpengar du satsar, desto större sannolikhet har du att vinna en ny trofee till din samling.

FIFA

Under åren har EA-games spelserie FIFA blivit ett av de mest populära. Här kan fotbollsälskare över hela världen utmana varandra online och vinna både ära och prestige. På senare tid har EA-games även adderat så kallade Draft-turneringar där man också spelar med något helt annat i vinstkakan – nämligen samlarkort! Ju längre man kommer i turneringen, desto större sannolikhet att man får fotbollskort som förbättrar ens trupp. Med andra ord en trigger som attraherar många fotbollsälskare!

Tittar vi framåt för 2020 så är uppfattningen inom branschen att vi bara är i början av den så kallade “gamificeringen”, en starkt växande trend både vad gäller antalet spel som i högre grad väcker spelarens engagemang men också vad gäller den tekniska utvecklingen av avancerade i sitt belöningssystem. Inte alla gillar spel med triggers, belöningar och avanceringsmoment men det ser ut som om spelen utan dessa gamificeringskompontenter blir allt färre. 

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.