Tidal går med storförlust — Apple stänger inte dörren helt för uppköp

tidal logo

Vi vet att det går riktigt dåligt för musiktjänsten Tidal. Nyligen rapporterades en enorm förlust på 240 miljoner kronor och enda räddningen nu ser ut att vara ett uppköp.

Frågan är bara vem som kan tänkas köpa ett omtalat och kritiserat förlustföretag som Tidal. Sen tidigare har det ryktats att Apple funderar på det — en dörr som inte stängs helt av Apple Music-ansvarige Jimmy Lovine.

— Vi kör vårt eget race och funderar inte på att köpa någon annan musiktjänst, sade Jimmy Lovine i en intervju med BuzzFeed News.

Med det sagt så förnekas inte samtal med Tidal så dörren är inte helt stängd för ett framtida samarbete eller uppköp. Men har Apple någon nytta av Tidal? Vad kan Jay Z och Tidal erbjuda Apple som företaget inte redan har, eller själv har muskelkraften att ordna?

De 4,2 miljoner betalande användarna kanske är en bra grund att börja med, frågan är om de tänker stanna om Apple köper upp Tidal. Och betyder det att Apple i så fall börjar med riktigt högupplöst musik med egna tjänsten Music?

Apple Music Logo 950px

En sak som talar för ett uppköp av Apple är att båda förespråkar endast betalda prenumerationer och mer pengar till artisterna. Något artisterna givetvis också ser positivt på. Spotify däremot har en gratisväg med reklam som inte är lika uppskattad — men med 40 miljoner användare är det ändå en siffra att uppskatta.

Risken att någon som använder Spotify piratkopierar minskar och hellre att de finns på en musiktjänst än The Pirate Bay. Vi ställer oss dock undrande till hur länge musikbolagen och artisterna går med på de påstått magra ersättningarna från Spotify.

Vad tror ni att Tidal kan göra för Apple, eller tvärt om? Och borde den amerikanska mobiljätten sluka Tidal eller låta bli?

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.