Systembolaget har gått till advokatattack mot innehavaren av ölsajten Beerizer.
Anledningen är att Timo som driver Beerizer har skrapat Systembolagets webbsajt för att inhämta data som han kan använda till sin populära öltjänst.
Systembolaget har inget öppet API
Eftersom Systembolaget inte tillhandahåller ett öppet API så finns inget annat bra sätt att skaffa informationen om systemets ölkatalog. Och att skrapa sajten är inte tillåtet.
I villkoren till sajten skriver Systembolaget att det inte är tillåtet att använda tekniska lösningar eller automatiska verktyg för att registrera eller reproducera information.
Inte heller vill Systembolaget att man skrapar information för att lämna eller göra beställningar, nyttja tjänster eller för att använda sig av datan i marknadsföringssyfte.
Och någonstans i punkt 1.7 så verkar det som att Systembolagets advokater menar att Timo gör fel för sig och måste sluta med sitt skraperi.
Till webbsajten Beernews.se säger Timo att han fick ett slutdatum av advokaterna för när skrapningen skulle sluta. Om man besöker Beerizers sida för Systembolaget så finns ett meddelande om situationen:
Efter krav från Systembolagets advokater så finns Systembolaget tills vidare inte kvar på Beerizer.
Feedback på att de inte längre har något öppet API och förbjuder skrapning av data kan skickas till [email protected].
Beerizer
Och nu måste han istället fokusera på andra lösningar för att få samma information.
Beerizer fokuserar utanför Sveriges gränser
Ett exempel är på andra samlar in informationen och ger den direkt till Timo för användning på Beerizer. Systembolaget kan inte hindra andra från att delge öldata för publicering på annat håll, så sålänge Timo inte själv skrapar sajten så kan han kringgå villkoren.
Men att strida för sin sak i domstol kommer han inte att göra säger Timo till Beernews.
Istället är det fokus på utlandet som gäller och att få de 30 000 månatliga besökarna att växa därifrån.
Via Beernews
Lämna ett svar
Visa kommentarer